Cum se adaptează strategiile de marketing în contextul schimbărilor comportamentelor de consum și al nevoii de reorientare a afacerilor? Într-o lume în care clienții sunt din ce în ce mai prezenți online, conectați prin intermediul rețelelor sociale, având acces la informații și devenind mai greu de targetat și de mulțumit, fiecare marketer trebuie să înțeleagă tacticile și instrumentele social media pentru a atinge obiectivele de business ale companiei sau clienților pentru care lucrează.

Ghidul Social Media for Business Strategy de la Oxford Learning Lab oferă sfaturi și idei care vă pot ajuta să folosiți, când și cum trebuie, platforme ca Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Blogging și multe altele, să urmați eficient procesele de generare de leaduri în social media, să realizați conținut care poate crește rata de conversie, să încorporați strategiile mobile marketing în mixul de marketing, să măsurați corect ROI-ul pentru fiecare campanie în social media, contribuind astfel la atingerea și depășirea obiectivelor de business și la îmbunătățirea sau dezvoltarea unei afaceri, în general.

 

Cei trei  mari actori în lumea social media sunt:

  1. Noi şi ce vrem să obţinem în social media prin conturile și paginile noastre personale și cele de business
  2. Audienţa la care vrem să ajungem
  3. Rețelele sociale în sine.

Succesul depinde de intersecția celor trei, la care se ajunge prin ascultare activă, înțelegere, implicare, furnizare de conținut relevant.

Organizațiile sunt prezente în social media pentru expunere, status, autonomie, cu scopul de a-și spori încasările pentru produsele și serviciile pe care le oferă și pe care le promovează. Dar strategia de marketing trebuie să țină cont de date corecte despre utilizatori, claritatea obiectivelor, transparența brandului și coerența strategiei de business.

Unul dintre cele mai bune și utile instrumente de la planificare este SOSTAC, pentru că acoperă toate aspectele necesare unei strategii, fiind, prin structura flexibilă și versatilă, potrivită fiecărei organizații.

 

 

Situation Analysis

Care este punctul în care se află afacerea și care este performanța acesteia? Analiza de situație urmărește răspunsurile corecte la aceste întrebări.
Prin analiza SWOT (strengths, weaknesses, opportunities, threats) se poate construi o imagine clară a performanței.
Auditul social media (în special performanța conținutului, mențiunile online, conversiile), traficul web (și originea acestuia), precum și analiza vânzărilor versus așteptări/ planuri sunt alte două elemente esențiale.
Analiza PESTEL este necesară pentru a urmări elementele punctuale și contextuale (political, economic, social, technological, environmental, legal) ce pot afecta performanța prezenței și eficienței unei organizații în social media într-o perioadă anume.

Cine sunt responsabilii pentru activitatea social media? Cum comunică persoanele implicate?
Orice organizație sau departament digital trebuie să fie: Customer Centric (interesat de clienți și experiența lor), Transparent (direct și onest în comunicare), Collaborative (stimulând lucrul împreună), Data Driven (orientat către date și cifre înainte de a lua decizii), Empowered (cu angajați stimulați și încrezători să-și facă bine meseria, să ia decizii, să aibă inițiative), Agile (să răspundă rapid, să testeze, să fie pregătiți de eșec) și Innovative (gata de a experimenta lucruri noi) sau să aibă cel puțin trei dintre aceste caracteristici.

Cum arată și cum se comportă competiția?
Analiza performanței competitorilor (site-uri, activitate social media, audiența loială, audiență câștigată, audiență vizată, avantaje strategice etc)

Care este audiența? 
Înțelegerea corectă a audienței este foarte importantă în analiza de situație. La cine încercăm să ajungem și ce trebuie să știm despre felul în care putem să ne îmbunătățim prezența în social media? Ce interese are publicul nostru, ce spune de spre noi și compania noastră? Dar despre industrie? Care este starea de spirit? Ce date demografice sunt relevante pentru noi? Cât de influenți sunt oamenii care ne urmăresc? Cât de departe e nevoie să mergem cu analiza, pe ce perioade și pe ce platforme trebuie să ne axăm?

Cum putem folosi eficient instrumente de social listening precum Hootsuite.com, Twittercounter.com, Socialmention.com, alături de cercetările de pe Facebook, Twitter, Advanced search și Google, pentru a calcula rata de distribuție a conversației (Share of Conversation Calculation) – media dintre numărul total al conținuturilor social media ce discută brandurile A și B și numărul total al celor care discută subiectul.

Cum putem estima LifeTime Value pentru clienții noștri?
Orice organizație trebuie să înțeleagă ce și cât poate oferi un client pe parcursul vieții sale, pentru a-și revizui costurile cu social media, utilizându-le apoi eficient.

Obiective

Alegerea și urmărirea unui obiectiv, asignarea unei valori monetare, monitorizarea accesărilor și a vânzărilor sunt acțiunile ce urmează după stabilirea misiunii și a obiectivelor de business – pentru a testa dacă putem să ajungem la ceea ce vrem să obținem prin câteva instrumente social media care au legătură cu misiunea noastră.

Strategie

Mesajul pe care care îl transmite compania în modul cel mai potrivit pentru a stârni interesul audienței vizate definește strategia de conținut.
Pentru ca audiențele și companiile să se întâlnească la mijloc, organizațiile trebuie să se exprime clar, conținutul să răspundă la interesele și întrebările clienților, altfel acestea nu vor putea să educe, să întrețină/ să distreze sau să informeze omenii cărora li se adresează. Construind o strategie bună de marketing prin conținut, companiile produc valoare ce se traduce într-o investiție pe termen lung.

Auditul de conținut este necesar pentru a stabili apoi ce tip de conținut trebuie să producă o organizație pentru social media, site-uri etc Obiectivitatea evaluării în această etapă este esențială. Un instrument precum un Screen Recording Software sau un soft de tipul Camtasia sau Screenflow poate fi de mare ajutor, fiindcă acestea monitorizează reacțiile clienților la conținutul companiei (mișcarea de mouse, click-urile, expresiile feței etc)

Ideile de conținut trebuie să vină de la toți membrii echipei care fac schimb de informații, analizând, în același timp, răspunsurile pe care le cer consumatorii: ce se discută, ce se distribuie, ce întrebări se ridică, ce se caută?
Majoritatea companiilor se bazează pe conținut la îndemână (postările text și foto, poll-urile și consursurile pe Facebook, Twitter, Instagram), în timp ce ar trebui să investească și în conținut relevant/ cu substanță (video, podcast, interviuri etc), pentru a-și spori șansele de a atrage și fideliza audiența dorită.

Tactici

Postarea conținutului pe platforme și site-uri diferite trebuie să urmărească atragerea consumatorilor către compania care trebuie să știe, mai întâi de toate, care este fiecare pas al clientului (Mapping Customer’s Journey).

Distribuția conținutului pe site-ul propriu, site-urile agregatoare și platformele social media precum și campaniile PPC (Pay Per Click), alături de newsletter și de alte instrumente, trebuie să facă parte dintr-un plan întocmit și monitorizat atent.

Acțiuni

Toate tipurile de postări trebuie să facă parte dintr-un calendar editorial, iar persoana/ persoanele care se ocupă de social media zilnic trebuie să interacționeze cu colegii, să colecteze și să analizeze informații și performanțe, adaptând și completând constant calendarul care poate oferi nu doar imaginea unei structuri, ci și motivația de a produce conținut în continuare.
Pentru a-și eficientiza munca, companiile pot folosi un software specific, accesibil și potrivit pentru programarea postării conținutului planificat.

Control

Urmărind ce încearcă să facă de fapt compania și de ce sunt relevante strategia, tacticile și acțiunile social media, se pot monitoriza și interpreta atent reacțiile și rezultatele.

Ce se postează și cum se răspunde?
Postarea unui conținut inadecvat sau răspunsurile întârziate și neatent sau neprietenos formulate pot fi evitate. Opiniile publicului față de produsele și/ sau serviciile organizației trebuie, de asemenea, mereu avute în vedere, pentru că lipsa de satisfacție a clienților poate dăuna serios reputației.

Care este numărul clienților nemulțumiți și cum s-au manifestat aceștia (comentarii pe site-uri și/ sau rețele sociale, postări, recenzii, shares)?
Formele de control ce presupun monitorizarea conținutului și a reacțiilor sunt necesare și utile în egală măsură. Iar rezultatele celor mai recente studii în domeniu ajută marketerii și companiile.
Astfel, dacă un articol de pe blog este citit majoritar dimineața, conținutul trebuie să fie gata cu o zi înainte, același lucru fiind valabil și dacă postările pe Facebook din weekend sunt mai populare. Performanța se îmbunătește urmând regulile bazate pe dovezi, rezultate, cifre.

Cum se realizează testarea?
Care sunt structurile ce se pot adopta în procesul de testare și învățare? Unul dintre acestea, Phame, poate ajuta la îmbunătățirea activității prin: identificarea problemei, formularea ipotezei, propunerea acțiunii, agrearea metricilor, implementarea experimentului.

Recuperarea investiției și analiza detelor
Pe lângă atenția acordată ROI (suma câștigată vs suma investită), analiza datelor ce arată impactul acțiunilor social media este un pas important al etapei Control din modelul SOSTAC.
Cu un obiectiv clar și valoarea monetară atribuită indicatorilor de performanţă  relevanți, urmărind evoluţia rezultatelor în funcţie de obiective și luând în calcul analiza web, se pot stabili atât relațiile cauzale cât și corelațiile importante. Orice companie poate avea, astfel, un tablou complet al activităților și relevanței acestora, în continuă adaptare.

Vă invităm să descărcați și să consultați ghidul Social Media for Business Strategy disponibil gratuit aici.

Varianta Ebook este disponibilă pe .

 

 

Knowledge sharing is caring.