Marketingul digital vine cu provocari la nivelul intregii organizatii si le provoaca sa-si redefineasca obiectivele si strategia, dar si sa se asigure ca au resursele si capabilitatile de a pune cu adevarat in practica aceste schimbari. Va recomandam sa luati in calcul cel putin sase arii de imbunatatire a capabilitatilor digitale ale organizatiei pentru care lucrati. Pentru sistematizare, va propunem modelul profesorului Dave Chaffey, cu sase zone de focus pentru marketerii online: managementul canalelor digitale, atragerea de clienti noi, managementul conversiei si experientei online a consumatorilor, cresterea bazei actuale de clienti, integrarea si managementul canalelor digitale.

1. Managementul canalelor digitale

O strategie a canalelor digitale trebuie sa contina obligatoriu asigurarea unei directii pe termen lung, o analiza a mediului extern, dar si a resurselor si a capabilitatilor interne pentru implementarea acestei strategii, articularea obiectivelor strategiei de marketing digital care trebuie sa sustina obiectivele generale de marketing. Implica, de asemenea, revizuirea optiunilor strategice pentru realizarea obiectivelor digitale si asigurarea crearii si mentinerii avantajului competitiv dar si formularea strategiei, incluzand segmentare, targetare si pozitionare dar si specificarea mixului de marketing. De asemenea, identificarea strategiilor care nu trebuie urmate, a functionalitatilor care nu trebuie alese, cu argumentele de rigoare. Urmeaza specificarea tipurile de resurse necesare si a modului in care vor fi utilizate pentru implementarea strategiei.

2. Atragerea de clienti noi

In context digital, achizitia de clienti noi inseamna in primul rand, folosirea website-ului pentru atragerea de potentiali clienti sau lead-uri calificate care pot fi convertite ulterior in vanzari. Se vor planifica si investitiile in media digitala necesare pentru a genera vanzari repetate cum ar fi: cautarile platite, marketingul afiliat, reclama online. Este motivul pentru care cel mai adesea, termenul folosit de multe companii este de creare sau stimulare a cererii, mai degraba decat achizitie de clienti noi.

Chaffey et al. (2009) recomanda de asemenea sase tipuri de canale sau instrumente de comunicare digitala pentru atragerea de clienti noi:

  • Search-engine marketing (SEM): listari si linkuri sponsorizare, cautare organica;
  • PR online, incluzand marketig prin social media;
  • Parteneriate online, incluzand marketing afiliat sau agregatori online cum ar fi site-urile care ofera comparatii de pret;
  • Publicitate interactiva;
  • E-mail marketing de tip opt-in;
  • Marketing viral sau word-of-mouth in care social media poate actiona drept facilitator.

3. Managementul conversiei si experientei online a consumatorilor

Echilibrarea numerosilor factori care trebuie luati in considerare pentru dezvoltarea unui website eficient este principala provocare. Specialistii care trebuie implicati (designeri, dezvoltatori web, analisti de business, experti in accesibilitate si evaluare a performantei online) au adesea pareri foarte diferite in legatura cu ce functioneaza si ce nu. Din acest motiv, pentru decizia finala, focusul pe consumator este esential. Adesea, tehnicile care se bazeaza pe scenarii de rol (personas), pot aduce rezultate in a crea un design centrat pe nevoile tipice ale unor segmente particulare de clienti. De exemplu, un website care vinde asigurari de sanatate, va analiza in detaliu ce inseamna experienta online si cum va folosi website-ul un client tipic, cum ar fi Simona T., jurnalist freelancer, 35 de ani, necasatorita, persoana independenta si deschisa la adoptarea de noi tehnologii, aplicatii online. Simona este utilizator frecvent de Mac, insa navigheaza din ce in ce mai mult de pe Iphone pentru a rezolva probleme persoanalale si a finaliza decizii de cumparare dupa verificare sau cautare pe net. Problema cu utilizarea de personas este dificultatea de a intelege si a cuprinde nevoile diverse si distincte ale multiplelor segmente relevante.

4. Dezvoltarea si cresterea bazei actuale de clienti

Dezvoltarea si cresterea bazei actuale de clienti este in legatura direct proportionala cu tehnicile de intariere a loialitatii, incluzand si tacticile de incurajare a revenirii pe site-ul companiei. Email marketingul, comunitatile si mai ales acum, marketingul prin media sociala, detin un rol crucial in mentinerea si cresterea loialitatii si capata importanta strategica.

5. Integrarea canalelor si managementul brandului online si offline

Comunicarea pe noile canale trebuie sa asigure o buna integrare cu canalele traditionale offline care sa asigure transferul optim de informatie. De exemplu, website-ul poate fi folosit ca un canal de raspuns direct pentru o campanie comunicata pe alte medii: print, TV, radio. Website-ul poate avea facilitati si mijloace de contact multiple, inclusiv stablirea de discutii telefonice sau intalniri personale, la alegere.

Lipsa de resurse si know how in managementul online poate dinamita in scurt timp eforturi si investitii de ani de zile in canalele offline si mai ales, credibilitatea si valoare brandului.

6. Managementul canalelor digitale

Managementul canalelor digitale se refera la managementul general al resurselor pentru implementarea campaniilor de marketing digital, incluzand managementul echipelor interne sau externalizate, al resurselor financiare, tehnice si organizationale: servere, echipe cross-functionale.

Aceasta arie este zona cu cele mai mari probleme pentru marketeri. Problemele cele mai frecvente cu care se confrunta sunt identificarea si managerierea resurselor ( agentii de marketing online, departamente interne, obtinerea de resurse si aprobari din partea managementului sau al departamentelor implicate ( IT, marketing offline, HR).

Maturizarea capabilitatilor digitale ale unei organizatiii implica o abordare holistica si echilibrarea resurselor alocate intre activitatile de atragere de noi clienti, dezvoltare de oferte, conversie si fidelizare a clientilor.

Pentru a aprofunda aceste cunoștințe de marketing digital, vă recomandăm calificările CAM, principalul beneficiu al acestora este capacitatea de a integra mai multe discipline prezente in industria comunicarii de marketing, oferind specialistilor cunostintele necesare privind cele mai bune moduri de a comunica beneficiile unui produs sau un serviciu. Diplomele Communication Advertising&Marketing (CAM) sunt adaptate la nevoile comunicarii de marketing ale afacerilor in zilele noastre.

CAM este un organism educational recunoscut international care actioneaza ca un liant intre diferite discipline din industria comunicarii. CAM imbina pregatirea academica cu cea practica, oferind informatii si instrumente pe care studentii le pot aplica imediat in viata profesionala si in munca lor de zi cu zi la firmele la care lucreaza.

CAM  este sustinut si lucreaza cu practicienii in comunicare si majoritatea profesorilor care sunt practicieni recunoscuti ai aceastei industrii.

 

Knowledge sharing is caring.