Adelina Boamfa este Trade Marketing Manager la Coca Cola. A evoluat pas cu pas dupa mai bine de treisprezece ani in aceeasi companie si a avut ocazia sa treaca prin cele mai diverse pozitii care sa-i permita sa inteleaga in profunzime domeniul: de la analist de vanzari la coordonator de marketing sau promotii.  

Cum ati ajuns in pozitia de Trade Marketing Manager for Retail Market?

Mi-am inceput cariera in Coca-Cola HBC acum mai bine de treisprezece  ani ca Regional Sales Analyst. A urmat o perioada de cativa ani in care am ocupat diverse pozitii atat in departamentul de marketing, cat si cel de vanzari. In toata aceasta perioada am interactionat cu diverse segmente de business si tipuri de clienti. Lucrul cu acestia m-a ajutat sa inteleg cumparatorii din piata de retail, nevoile lor legate de cresterea cifrei de afaceri a categoriei, precum si constrangerile si nevoile consumatorilor de pe aceasta piata.  Astfel, preluarea pozitiei de Trade Marketing Manager for Retail Market a fost un pas natural de urmat pentru cariera mea.

Care sunt responsabilitatile pe care le aveti ca Trade Marketing Manager for Retail Market?

Printre cele mai importante responsabilitati as putea enumera definirea standardelor de executie, coordonarea dezvoltarii si implementarii calendarului de activitati promotionale, dezvoltarea si urmarirea bugetelor de cheltuieli destinate activitatilor  din piata de Modern Trade. De asemenea, o mare a parte a timpului meu este dedicat intalnirilor atat cu echipa mea, cat si cu celelalte departamente conexe precum  Vanzari, Supply Chain, Planning.

Ce rol are munca dumneavoastra in strategia generala a firmei la care lucrati?

Rolul oricarui departament de Trade Marketing este de a realiza o stransa legatura  intre partea de brand si vanzari. Consider ca toate campaniile de brand devin relevante atata timp cat la nivel de magazin, cumparatorul alege produsul si il pune in cos. Astfel, rolul meu este sa contribui la concretizarea planurilor de marketing.

Ce calitati ar trebui sa aiba un candidat pentru o pozitie asemanatoare?

Consider ca printre calitatile necesare pentru o astfel de pozitie sunt: cunoasterea foarte buna a pietei si a evolutiei acesteia, capacitatea de a organiza o echipa astfel incat obiectivele sa fie atinse, adaptarea la schimbarile pietei, o foarte buna comunicare cu echipa de vanzari si, nu in ultimul rand, intelegerea cumparatorului si a modului in care poate fi atras prin activitati cat mai relevante.

Care sunt etapele prin care ati trecut pentru a ajunge in aceasta pozitie?

Am avut oportunitatea de a trece prin mai multe pozitii care mi-au permis sa invat si sa inteleg multe aspecte ale afacerii Coca-Cola: am fost analista de vanzari pe regiune (7 judete) si la nivel national, am coordonat activitatea de marketing la nivel regional lucrand in stransa legatura cu colegii din Vanzari si asigurandu-ma ca toate promotiile dezvoltate la nivel national sunt implementate corect, am avut posibilitatea de a dezvolta promotii pentru canalele de piata HORECA si Modern Trade din pozitia de  coordinator de marketing, am fost Key Account Manager , pozitie in care am avut oportunitatea de a lucra cu clienti din toate canalele comerciale: Hypermarket, Supermarket, Discounters, Cash&Carry, apoi Shopper & Marketing Insights Manager coordonand activitatile speciale dedicate unor clienti din Modern Trade.

Care sunt provocarile cu care v-ati confruntat de-a lungul carierei? 

Cred ca in orice companie din acest segment, este foarte important sa fii foarte adaptabil si sa ai un timp de raspuns foarte scurt. De asemenea, cel mai des m-am intalnit cu situatii in care m-am transpus in situatia unui cumparator si am incercat sa inteleg de ce ar cumpara un anumit produs sau ce ne-ar putea diferentia de celelalte produse de pe raft. Una dintre principalele provocari este sa iti pastrezi obiectivitatea si realismul, pentru ca fara sa vrei, devii foarte legat de produse si promotii.

Care a fost cel mai dificil lucru pe care a trebuit sa il faceti la job?

Cel mai dificil lucru este sa reusesti sa convingi, mai intai intern, ca propunerile tale au sens si abia apoi le  aduci in fata cumparatorilor. De multe ori, daca nu ai cea mai potrivita strategie, iti poti petrece ore intregi in sedinte si discutii interminabile. De aceea, pentru mine pregatirea unui plan concret de actiuni este extrem de importanta si poate face diferenta intre a-ti face jobul unul usor sau, din contra, dificil.

Lucrati la Coca Cola Hellenic din 2000, ati aplicat o strategie pentru a gasi un job in aceasta companie

Nu am avut o strategie, cred ca a fost mai degraba un noroc sa aplic la momentul respectiv. Dar imi amintesc ca m-am pregatit si mi-am dorit sa lucrez in Coca-Cola. Apoi de-a lungul carierei am vrut intotdeauna sa invat cat mai mult si sunt bucuroasa deoarece am avut ocazia sa interactionez cu adevarati profesionisti.

Care sunt aptitudinile / calitatile pe care un om de marketing foarte bun trebuie sa le aiba?

Consider ca una dintre cele mai importante calitati este cunoasterea pietei. Daca intelegi foarte bine ce se intampla in respectiva piata cu consumul, ocaziile de consum, obiceiurile de cumparare, poti defini niste campanii relevante pentru cumparatori.  Un om de marketing trebuie sa fie si un bun vanzator. Da, poate parea ciudat, dar de modul cum vinde el o campanile catre forta de vanzari, conteaza succesul ei. Si de asemenea, cat de bine vinde promotia in magazine catre cumparatori, are impact asupra vanzarilor.

De asemenea, cred ca un om de marketing trebuie sa fie mereu in magazine, sa inteleaga cum merg promotiile, ce poate fi imbunatatit.

Care au fost cele mai frecvente probleme pe care le-ati intalnit ca om de marketing?

Un om pe care il respect foarte mult din punct de vedere profesional, mi-a spus o data ca “nu sunt probleme, sunt oportunitati”. Asa am incercat mereu sa privesc problemele si asta mi-a dat energia sa trec peste ele, fie ca vorbim de resurse, de nevoia de a fi inovativi sau de a schimba un plan pe ultima suta de metri.

Ce va place cel mai mult la munca dumneavoastra?

 Imi place in mod deosebit echipa din care fac parte: o echipa energica si constructiva, entuziasta si inotdeauna in cautare de noi solutii. Ne provocam in mod constant creativitatea ceea ce ma bucura foarte mult. Nu am timp sa ma plictisesc. De asemenea, modul in care colaboram cu celelalte departamente ( Key Accounts, Supply Chain, Demand Planning) si modul profesionist de lucru, imi fac munca placuta.

Un material redactat in exclusivitate pentru eJobs de Georgiana Ene, Institutul de Marketing.

[pb_builder]

Knowledge sharing is caring.