Raluca Iorgulescu este specialist BTL la High-Level, o agentie de publicitate BTL full service.
Ce inseamna sa fii specialist BTL? Ce presupune munca ta?
Pentru cei care nu stiu ce presupune publicitatea BTL, in foarte putine cuvinte, este vorba de campaniile publicitare care se desfasoara in alte canale fata de TV, radio, print si OOH. Exemple de proiecte BTL: campanii de promovare in magazine, samplinguri in mai multe medii (stradal, malluri, magazine, litoral, horeca etc), caravane, evenimente dedicate si nu numai.
Publicitatea BTL este un domeniu dinamic si activ, care nu te lasa sa te plictisesti din punct de vedere profesional. Este important sa fii la curent cu tendintele, sa nu-ti fie frica sa inovezi, sa propui concepte noi, dar mai ales sa stii sa asculti: pe clientul tau, pe clientul clientului tau, pe furnizorul tau si pe toti aceia care iti pot oferi informatii de folos.
Informatiile pe care le obtii, analizarea acestora si solutiile pe care le propui fac diferenta intre un simplu executant in domeniu si o persoana care stie ce spune, ce face si mai ales ce rezultate obtine, indiferent de tipul proiectului la care lucreaza si de provocarile de pe parcurs. Munca mea presupune un mix de organizare, creativitate, project management, logistica, resurse umane, cunostinte juridice si abilitati de negociere. Reusesc sa dau viata proiectelor, incepand de la faza de concept si bugetare, trecand prin faza de implementare si culminand cu analiza rezultatelor obtinute si felicitarile de la clienti.
Cum ai promovat in aceasta pozitie?
Aventura mea in acest domeniu a inceput printr-un „summer job” in vacanta dupa anul trei de facultate, care initial ar fi trebuit sa dureze o luna, s-a transformat intr-o colaborare de mai lunga durata, iar dupa terminarea facultatii am inceput sa lucrez in agentia de publicitate unde sunt si acum, in pozitia de Client Service Manager. Pot sa zic deja ca lucrez de aproape 10 ani in domeniu si partea cea mai importanta este ca nu m-am plictisit, pentru ca am avut parte de foarte multe provocari profesionale si evoluez constant, cu fiecare nou proiect de care ma ocup.
Ca sa punctez cateva momente din cariera mea: am lucrat cu 200 de Mosi Craciun odata, am organizat cap-coada un carnaval pentru 450 de persoane, am organizat evenimente cu peste 1000 de invitati la Palatul Parlamentului, am coordonat lunar echipe de cate 500 de promoteri in campanii promotionale, am organizat evenimente pentru copii in mai mult de 15 orase simultan si am organizat o caravana in 1000 de sate din Romania.
Multi dintre cei la inceput de cariera spun ca nu au sanse sa intre in domeniu pentru ca nu au experienta. BTL-ul ofera insa multe oportunitati de start. Cunosti persoane care au facut cariera pornind de la o colaborare pentru hosting sau distributie de fluturasi? Cum te poate ajuta o astfel de experienta?
Din punct de vedere al oportunitatilor de cariera pentru incepatori, BTL-ul este un domeniu castigator. Marea majoritate a oamenilor care lucreaza in agentiile BTL si-au inceput cariera lucrand ca promoteri, hostesse, merchandiseri sau team-leaderi, inclusiv o parte din colegii nostri din agentie. Este un parcurs pe care il recomand cu incredere, sunt foarte multe oportunitati pentru persoanele care doresc sa aiba experienta practica, pe care sa o treaca in CV si de asemenea, doresc sa aiba parte de cat mai multe joburi (pe proiecte mai mici sau mai mari), inainte sa isi dea seama ce isi doresc sa faca mai departe, dupa ce termina facultatea.
Joburile de promoter, hostess sau de team-leader te invata care sunt cerintele companiilor multinationale (care apeleaza la serviciile acestora prin intermediul agentiilor de publicitate BTL), cum sa comunici cu oamenii, cum sa inveti sa promovezi produse si servicii, cum sa te prezinti cat mai bine si sa te faci remarcat, placut si solicitat pana cand ti se ofera o pozitie permanenta, fie in cadrul agentiei sau, de ce nu, in cadrul unei companii multinationale.
Cariera in BTL poate incepe de la 17-18 ani pentru joburi de weekend si bani de buzunar, iar pe parcurs, dupa inceperea facultatii se poate transforma intr-un job permanent, astfel incat, in jurul varstei de 24 – 25 ani sa ajungi account manager cu vechime.
Ce calitati trebuie sa aiba o persoana pentru ca sa faca BTL?
O personalitate placuta, optimista, carismatica, sociabila. O persoana serioasa, organizata, dinamica, proactiva, conectata la informatii si tendinte noi, cu multe cunostinte si capabila sa construiasca relatii de durata. O persoana pe care te poti baza, punctuala si de incredere.
Aspectele practice ale jobului din agentie se pot invata in timp, dar este foarte importanta persoana si calitatile acesteia, pentru ca, desi pare o cariera accesibila, nu toata lumea reuseste sa performeze in acest domeniu, unde reputatia, credibilitatea si implicarea sunt puncte cheie.
Care sunt cele mai mari dificultati cu care te confrunti in munca ta?
Putem sa le numim provocari, pentru ca reusim sa trecem peste ele prin implicare, seriozitate si alte trucuri, stiute doar de noi. Cred ca dificultatile sunt aceleasi peste tot si tin de oamenii cu care interactionezi, timpul pe care il ai sau nu la dispozitie si resursele de care ai nevoie si pe care, uneori, nu le poti avea pe toate asa cum ti-ai dori. Este important sa iti pastrezi calmul si mintea in priza, ca sa vii cu solutii pertinente si fezabile in timp util.
Lucrezi intr-o companie cu un portofoliu impresionant de clienti. Poti sa ne dai cateva exemple de campanii de care esti foarte multumita?
Ne bucuram de fiecare data cand clientii nostri au succes, pentru ca succesul lor este pentru noi o confirmare ca am pus umarul la treaba si ne-am indeplinit misiunea. De fiecare data ne-am implicat cu drag in proiectele clientilor nostri si n-as vrea sa omit pe cineva, doar pentru ca e vorba de o campanie mai veche sau de un proiect mai micut.
Cum crezi ca o sa evolueze domeniul in era digitala?
Cred ca este inceputul „unei frumoase prietenii”. BTL-ul este frumos tocmai prin faptul ca evolueaza mereu si te poarta pe carari noi. Te tine in priza si te provoaca sa stai conectat. Pentru BTL va insemna si mai multa expunere si proiecte implementate in mai multe canale, care vor forma un tot unitar.
Un material realizat în exclusivitate pentru eJobs de Institutul de Marketing. [pb_builder]
Comenteaza