Adelina Pasat are peste 15 ani de experienta in marketing, publicitate si comunicare in companii multinationale precum Orange, Young&Rubicam, sau Henkel. Pana in 2009 a fost director de marketing la Germanos Telecom, parte a grupului Cosmote. Actualmente este partener la Nutrivita Marketing&Distribution, companie activa in domeniul importului si distributiei de produse dietetice si BIO. Recent a lansat agentia de marketing participativ, BUZZStore – un nou instrument de marketing ce se bazeaza pe faptul ca cea mai puternica forta de influenta este recomandarea unui prieten.
Traseul tau profesional ta are ca fir rosu comunicarea. Ti-a inceput cariera si ai facut primii bani ca jurnalist inca inainte de majorat. Ai lucrat la campanii de publicitate memorabile in echipa Young&Rubicam si ai facut chiar si impresariat pentru trupa “Gaz pe foc”. Te-ai intors insa constant la marketing: dupa BTL pentru Orange, trade marketing la Henkel, responsabilitati de director de marketing la Germanos, ti-ai lansat propria agentie de marketing participativ. De ce te intorci mereu la marketing?
Am citit undeva ca fiecare om este “daruit” cu un anume “geniu”: unii au “geniul numeric”, se descurca foarte bine cu cifrele si datele masurate in numere. Altii au geniul spatial, cum este cazul celor cu spirit creativ – artistii, designerii, altii au geniul fizic, cu care sunt daruiti multi mari sportivi si dansatori. Eu una cred ca am fost daruita cu ceea ce s-ar numi in aceasta teorie “geniul intrapersonal”, capacitatea de a comunica usor cu cei din jur si de a-i intelege pe ceilalti. Ori despre asta este, nu-i asa, marketingul – identificarea nevoilor consumatorilor si formularea de “propuneri”(produse, servicii) care sa satisfaca aceste nevoi.
Ai recrutat si mai selectezi inca oameni in echipele tale de marketing si comunicare. La ce te uiti cand cauti un om bun?
Toti oamenii sunt buni! Insa fiecare in pozitia si in cadrul de lucru corespunzator. Am avut colegi care in compania in care lucram aveau rezultate mediocre, ce atrageau reprosurile superiorilor, insa odata ce s-au integrat intr-o alta organizatie au inceput sa straluceasca si sa se afirme profesional. De aceea eu mizez mult pe principiul “ omul potrivit la locul potrivit”. Si mai cred in atitudine: de multe ori am ales persoane cu experienta minimala, dar cu mare dorinta de invatare si de munca in detrimentul celor cu un bagaj mare de cunostinte, dar cu “ifose de vedeta”.
Ce profil cautau cei pentru care ai lucrat? Care a fost cea mai dificila proba pe care ai trecut-o ca sa obtii un job?
Toti angajatorii isi doresc oameni care sa puna suflet in ceea ce fac. Conteaza mai mult capacitatea de integrare in echipa, de intelegere a mecanismelor de functionare a companiei decat cunostinte foarte vaste intr-un anumit domeniu. Cu siguranta, substratul profesional trebuie sa fie unul substantial, insa nu este suficient. Chiar si pentru un tanar la inceput de drum, cunostintele teoretice obtinute in scoala sunt importante, insa mai interesant pentru angajator este capacitatea candidatului de a pune la lucru acele cunostinte.
Fiecare companie are propriile modalitatati de recrutare. Am trecut prin interviuri care au inclus mai multe filtre, de la specialistul de resurse umane pana la directorul general al companiei, alta companie a strans toti candidatii intr-o sala si ne-a dat un test scris pentru verificarea cunostintelor, iar o alta companie pur si simplu s-a bazat pe o singura discutie si o strangere de mana.
Imi amintesc ca ai refuzat odata un post de director de marketing intr-o companie mare si foarte activa la vremea aceea pentru ca …nu se potrivea cu CV-ul tau. Care au fost criteriile dupa care ti-ai planificat cariera?
Nu a fost vorba de nepotrivire de CV, ci mai degraba de incompatibilitate cu cultura lor organizationala. De fiecare data cand am ales sa candidez pentru un job m-am gandit si la pasul doi. Pe principiul daca acum fac asta, ce o sa urmeze dupa? Care ar fi directia ulterioara spre care m-as putea orienta? Un alt factor important in alegerea jobului a fost libertatea de a face lucruri, de a experimenta, de a ma juca…
Care au fost cele mai frecvente probleme pe care le-ai intalnit ca om de marketing? De ce natura? Probleme de resurse, solutii dificile de marketing, bariere organizationale, probleme de resurse umane?
Una din cele mai frecvente bariere vine din teama de a nu gresi, si atunci organizatiile prefera caile batatorite, sigure, si, chiar daca nu dau cele mai bune rezultate, ofera o justificare a bugetelor cheltuite.
Ai transat dilema cariera versus familie in maniera Alexandru cel Mare. Adica, hotarat, ambele. Ai o cariera de invidiat dar si o familie reusita. Nimeni nu ar crede ca esti mama a trei baieti. Cum reusesti?
Nu as putea spune ca sunt un om de cariera, pentru ca eu de patru ani am iesit din zona corporatista, unde in mod clasic putem spune ca se face cariera. Pe langa faptul ca sunt mama, sunt si o femeie activa profesional, fapt deloc neobisnuit in societatea moderna. Echilibrul dintre familie si profesie este unul fragil, de fapt rar exista echilibru. Exista perioade pe care le dedici mai mult familiei, si perioade in care esti acaparat de zona profesionala. Important este sa realizezi ca fiecare din cele doua isi merita dedicarea si atentia cuvenita.
Un material realizat pentru eJobs de Institutul de Marketing. Institutul de Marketing ofera cursuri de marketing si suport pentru obtinerea de certificari profesionale in marketing, marketing digital si comunicare impreuna cu Oxford College of Marketing. Mai multe detalii despre cursuri si certificari gasiti la www.institutuldemarketing.ro.[pb_builder]
Comenteaza