Ramona Radu este Social Media Specialist la WeBuzz, o companie care ofera solutii de promovare prin social media, ea ne explica ce inseamna buzz marketing si ne spune cum este sa lucrezi in social media si in marketing online. Ramona a participat, de asemenea, la realizarea revistei Marketing Focus, care a fost lansata de Institutul de Marketing in ianuarie 2014.
De ce social media?
Oricat de cliseu ar parea fraza, pentru ca …imi place. Si cred ca daca nu simti o atractie pentru domeniul in care activezi, nu vei avea o „casnicie” longeviva cu acesta. Pur si simplu, trebuie sa te trezesti dimineata si sa stii sigur ca seara vei fi multumit de ceea ce ai facut in ziua respectiva. Iar multumirea asta nu vine fara implicare.
Cum ai ajuns sa lucrezi pentru WeBuzz si cum s-a desfasurat procesul de recrutare?
Anul trecut, undeva prin luna ianuarie, am trimis un mail. Am intrat pe site-ul agentiei (webuzz.ro) si am gandit ce lucruri frumoase construiesc oamenii astia in mediul digital. Am avut noroc si pe langa asta, intelegere. Cateva saptamani la rand nici nu respiram cand Ioana Barbu, Digital Marketing Manager – Webuzz, imi explica taskurile. Si o facea atat de frumos, incat stiai ca trebuie sa inveti ca sa faci lucrurile asa cum trebuie. Nu poti evolua altfel. In social media nu exista noroc. Exista doar multa munca. Nu castigi un client pentru ca ai avut noroc. Il castigi pentru ca i-ai inteles obiectivele, publicul, produsul.
Pentru multi necunoscatori, social media se traduce prin Facebook, Twitter si blog. Ce presupune de fapt acest domeniu?
Este un domeniu mult mai complex de atat. E valabila si zicala „sa stii cu ce se mananca”, dar degeaba o mananci, daca nu o faci cu pofta. Ca sa intelegi, online-ul misca lucrurile intr-un mod in care niciun alt mediu de comunicare nu o face, din puncul meu de vedere. Si cand se misca, trebuie sa te tii puternic de el. Online-ul atrage mult. Si pentru a-l intelege trebuie sa ai cel putin patru foldere deschise in cap si sa le updatezi zilnic: sa citesti articole de social media, sa intelegi o companie, cand auzi de ea, instant sa te gandesti la strategia folosita, concept..mai pe scurt sa nu ai liniste!! Sa fii mereu interesat de tot ce intampla, ce carti importante au aparut, ce evenimente sunt, ce a mai scris nu stiu ce blogger…tot. Online-ul nu poate fi inteles pe jumatate, caci face lucrurile total.
Ce pregatire si experienta sunt necesare pentru un post asemanator?
In primul rand, trebuie sa ai notiuni esentiale despre ce inseamna si presupune online-ul. Multi asocieaza online-ul doar cu Facebook-ul. Este adevarat ca acolo identificam cei mai multi useri. Dar nu poti sa te prezenti la un interviu si sa spui „stau sapte ore pe facebook”, deci asta inseamna ca stiu online. Degeaba le stai daca in alea sapte ore mai vezi un album cu poze, mai updatezi un status. Nu zice nimeni sa nu faci asta, dar dupa ce le faci, clar atentia ta trebuie sa se indrepte catre pagini de brand, web site-uri de specialitate, presa online.
Care sunt responsabilitatile si atributiile tale ca Social Media Specialist?
Nu stiu cat conteaza fisa postului. Responsabilitatea este sa faci lucrurile corect. Orice job ai avea. In cazul de fata, un Community Manager nu poate sa nu respecte asta. Fanii sunt cei mai importanti in dezvoltarea si crearea unui bussines online. Fara ei, nu existi. Ei sunt cei care dicteaza tendintele de comunicare si promovare. Atributia ta este sa ii asculti cu atentie. Si sa stii sa iti gestionezi comunitatea. Este usor sa o ai, dar este greu sa o mentii si sa o dezvolti. Nimeni nu va vorbi despre brand-ul tau doar pentru ca ai un background de awareness in spate. O va face un timp, poate, dar apoi directia se va focaliza pe acele branduri care comunica constant cu fanii si ii implica in tot ceea ce fac.
Sunt constiente companiile de necesitatea unei strategii de social media? Va fi vreo diferenta in 2014?
Da, sunt. Mi-e greu sa cred ca mai sunt agentii sau companii care pleaca la drum si gandesc „hai sa vedem incotro ne-o duce”. In ziua de azi, in mediul digital, daca nu ai lucrurile si planurile bine definite, te pierzi. Si mai ales, daca nu stii sa surprinzi, iar te pierzi. Diferente sunt inca de pe acum. Web application… iata o schimbare!
Ce retele sociale crezi ca ar trebui sa urmarim pentru strategiile noastre de marketing? Care crezi ca sunt pe cale de disparitie?
Depinde. In general, trebuie sa urmaresti reteaua de socializare care este cea mai apropiata de brandul tau si care ti-l poate reprezenta, pozitiona, promova cel mai bine. Si sa o studiezi. Sa vezi daca obiectivele tale se raporteaza corect la ea. Daca ai un business online de fashion, clar iti vine in minte reteaua Pinterest. Daca core target-ul tau sunt si femeile, atunci clar e tot Pinterest. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne axam doar pe o singura retea de socializare. Nu! Este important sa fii peste tot, pentru ca fiecare canal iti segmenteaza diferit publicul si se impune intr-un fel.
Care sunt cele mai bune instrumente pentru a masura performanta in social media?
Nu stiu daca asta este cel mai bun, dar cel mai relevant sigur este in este propriul tau consumator. Daca ajungi sa il cunosti si sa legi o prietenie cu el, el poate sa fie un bun intrument de masurare. Trebuie sa stabliesti o legatura emotionala intre brand-ul tau si consumatorul lui. Sa empatizezi cu fanii tai, sa ii respecti si sa ii intelegi. Daca fanii ajung sa aiba cel putin o experienta memorabila cu brandul tau, batalia pe piata competitiei este mai mult decat jumatate castigata.
Care vor fi trendurile social media in 2014?
Ca si trenduri mainstream in social media as puncta: advertising-ul mobil, experientele customizate – ce spuneam mai sus, story tellingul. Sunt cateva directii pe care eu cred ca marketerii le-au sesizat deja.
Ce inseamna „buzz marketing”?
Fara sa stau pe ganduri: buzz marketing este cam ceea ce facem noi la WeBuzz, mai adauga si un intelligence inainte si iata raspunsul!
Care companie crezi ca s-a promovat cel mai bine la Super Bowl, zilele trecute?
Cred ca toate s-au promovat bine. Doar vorbim despre un eveniment de impact, finala ligii profesioniste de fotbal. Fotbalul merge bine cu bauturile, deci Pepsi si Coca Cola s-au pliat perfect pe eveniment. Reclamele din cadrul Super Bowl sunt tare scumpe. Si la propriu si la figurat. Si ca sa o aleg pe cea la figurat, as zice cea de la Axe „Make love, not war”. Motivul? Emotia, emotia, emotia.
Care a fost/este cea mai buna campanie de social media, din punctul tau de vedere?
Hai sa restragem putin aria si sa vorbim de cea mai buna din anul 2013. Mi-a placut campania celor de la Dove – Dove Real Beauty Sketches. Mult. Acolo, vorbim de conexiunea emotionala dintre fani si brand, realizata atat de bine, incat campania s-a bucurat de o viralitate extrem de buna intr-un timp foarte scurt. Vorbim despre o campanie adresata femeilor. Punctului slab, dar si sensibil. Vorbim de un mesaj extrem de puternic „ you are more beautiful than you think”. Practic, avem doua din ingredientele ce genereaza eficienta, empatizare si awareness-ul unei campanii sociale: story telling-ul si emotia. Acestea doua, merg mana in mana, dar ajung la inima. Inima consumatorului. Daca te-ai pozitionat acolo, esti pe calea cea mai buna.
Avantaje si dezavantaje ca Social Media Specialist.
Nu stiu ce dezavantaje sunt. Eu nu privesc jobul asta ca pe un lucru pe care il interpretez. Pur si simplu il faci. Diferenta apare acolo cand se pune problema cum il faci. Daca o faci pentru ca „ suna bine” rezisti un timp si apoi renunti. Daca o faci pentru ca iti place ce descoperi despre acest domeniu, fie prin oameni, fie prin timp petrecut printre informatii, este din start un avantaj.
Cum arata o zi obisnuita la munca?
Eu ma feresc de termenul obisnuit. Obisnuit parca e un termen care nu te mai surprinde, nu? O zi la munca trebuie sa te provoace, chir daca a trecut fie si un an de cand esti acolo. Imi place sa cred si sper in acelasi timp ca asta e ziua „obisnuita” la munca: cand inca mai ai emotii dimineata, cand deschizi inbox-ul.
Ce aptitudini sunt necesare pentru ca o persoana sa lucreze in acest domeniu?
Smart creativity, smart thinking. Restul decide soarta.
Dupa ce ai absolvit facultatea, ai simtit nevoia sa urmezi si alte cursuri sau training-uri?
E indicat sa faci asta. Sa vrei sa inveti mereu, slava cerului, informatia e la indemana oricui in ziua de azi. Important e sa decizi bine ceea ce faci cu ea. E important sa te implici in proiecte. In orice proiecte. Nu trebuie sa te limitezi, conexiuni sigur vei avea, fie ca apar imediat sau mai tarziu. Desigur, daca muncesti in social media, un curs despre social media pica perfect, dar asta nu inseamna ca un voluntariat nu te va ajuta. Consumatorii brand-ului tau sunt peste tot, tu decizi daca vrei sa ii vezi sau nu. Eu dupa ce am terminat SNSPA, am facut internship-uri. Nu am castigat bani. Am castigat insa, sfaturi, informatii utile care poate pe moment nu m-au ajutat, dar mai tarziu au fost valorificate la maxim. Am facut cursuri de comunicare. Nu trebuie sa o faci pentru diplome. Desigur, te vor ajuta, iti vor face dosarul de angajare mai stufos si vor aglomera un birou. Trebuie sa o faci pentru ca esti constient, cu cat cunosti mai bine ceea ce faci, cu atat „risti” sa fii cel mai bun. Eu am primit un sfat bun, inca din prima saptamana cand m-am angajat aici: „totul se invata”. Si chiar asa e!
Un material realizat în exclusivitate pentru eJobs de Iulia Farauanu, Institutul de Marketing.
[pb_builder]
Comenteaza