In luna iunie lansam un nou numar al revistei Marketing Focus, Legislatie si marketing. Aspectele legislative ridica tot mai multe probleme marketerilor, mai ales in contextul cresterii ponderii noilor tehnologiiIncercam sa  aducem informatii si suport concret practicienilor pe probleme legate de protectia datelor personale, drepturi de autor,  promotii, legislatie pentru campanii online, discutand cu cat mai multi practicieni si specialisti.

Am vorbit cu Raluca Costea, Social Media Planner la Book Land, despre schimbarile si implicatiile pe care le aduce dezvoltarea marketingului digital. Asteptam propuneri de subiecte, intrebari, probleme si dileme legale cu care va confruntati  in activitatea de marketing.

Ce s-a schimbat odata cu dezvoltarea comunicarii digitale si ce probleme  juridice aduce marketingul digital?

Perioada in care internetul era un lux, iar cei care aveau calculator se incadrau intr-o alta clasa sociala a trecut. Tehnologia a patruns acum in fiecare casa uitata din fiecare catun. Oricine este conectat la o retea de internet. Perioada in care la micul dejun se citea ziarul este acum istorie. Printul a fost inlocuit incet, dar sigur de online, aprecierile si multumirile s-au transformat in Like-uri, iar o simpla vizita in oras se transforma intr-un adevarat maraton de check in-uri. In plus prietenii fizici au fost inlocuiti de cei virtuali, iar cercurile si intalnirile din oras s-au mutat pe grupuri de interese, iar starile si activitatile poarta acum denumirea de hastag.

Vorbim asadar de milioane de oameni care isi muta activitatea in online. Balanta se inclina in favoarea brand-urilor care stiu sa profite de acest lucru, dar mai ales, care stiu ca fara interactivitate, o pagina de web si brand-ul lor nu vor ajunge nicaieri.

Inainte de boom-ul digital costurile unei campanii de marketing direct erau mult mai mari, interactiunea cu clientul se realiza de pe un client de mail. Yahoo! era cuvantul preferat al majoritatii, lucrurile importante erau trimise in plicuri cu intarzieri de zile (… dintre toate lucrurile care s-au schimbat, serviciile postei au ramas aceleasi), iar follow up-ul era realizat cu multe impulsuri consumate. Rezultatele nu puteau fi masurate, nu existau coduri care sa masoare campania actuala si nici sa o perfectioneze pe viitoarea, partea de emailing era abia la inceput, personalizarea nu conta si mai bine de x informatii ajungeau in junk.

Dupa boom costurile au devenit mult mai mici, au aparut programe de trimitere care faciliteaza drumul catre inbox-ul dorit, sunt folosite coduri care targheteaza fiecare campanie, iar anul trecut numarul utilizatorilor de internet, la nivel global a trecut de 2,4 miliarde. 2,4 utilizatori care vor sa se simta protejati atunci cand isi dau datele personale si care, vor sa nu primeasca in inbox alte mail-uri decat cele la care s-au abonat.

La ce riscuri se supun cei care posteaza pe internet si cum sunt trasi la raspundere cei care profita de pe urma lor?

Putem vorbi de legea 677, de sute de spamuri primite zilnic pe mail, de procese inaintate catre cei care nu iti respecta drepturile, de licente de DM pierdute, la procente luate din cifra de afaceri, de filtre si liste negre care pot bloca IP-uri, insa pana la urma tot ce se intampla in online ramane in online. Online-ul e noul Vegas, o loterie in care trebuie sa ai grija cui incredintezi datele tale. Altfel se poate intampla ca acum cativa ani cand liste intregi cu datele cetatenilor au fost publicate, cand liste intregi de adrese de e-mail se vindeau pe cativa lei.  Acum 17 ani era mai simplu, nici 1% dintre utilizatori nu isi foloseau datele, acum insa numarul este intr-o continua crestere. Cine stie ce va veni dupa Internet, ce va transforma legea lui Moore intr-o gluma.

 

 [pb_builder]

Knowledge sharing is caring.