Cum arată marketerul ideal în viitorul apropiat? Peste 5 ani, creativitatea, abilitățile tehnice și competențele se vor dovedi esențiale și interconectate, iar focusul specializărilor prezente este dezvoltarea acestora, pentru le folosi profesioniștilor atât în relația cu clienții, cât și în relația cu colegii din companie.

Unul din marile motive de îngrijorare ale angajatorilor din marketing, media și industriile creative din Marea Britanie și nu numai, în ultimii trei ani, a fost criza de personal digitalizat, situație ce se suprapune pe creșterea consumului online și necesitatea adaptării activităților și experiențelor online.

Iată 10 probleme remarcate de specialiști de marketing din Marea Britanie. Soluțiile pe care le propun aceștia vizează studiul specializat, traingurile aplicate, reconfigurarea companiilor și a departamentelor, reclibrarea și extinderea plajei de recrutare.

  1. Inovația se bazează pe o sumedie de competențe digitale care sunt la mare căutare, iar clienții firmelor de recrutare se tem că numărul celor care le dețin este sub nivelul așteptărilor lor sau al pieței. (Clare Kemsley, managing director Hays Marketing);
  2. Peisajul media va fi predominant programmatic, cu informații livrate în timp real și date analizate rapid. Așadar, nevoia de specializare și profesionalizare este acută, iar din strategia de retenție a personalului nu trebuie să lipsească trainingurile și cursurile competitive. De asemenea, implicarea companiilor în educație, pentru a antrena noua generație de talente, este extrem de important, în special în ce privește educația de media și marketing. Iar colaborarea companiilor pentru dezvoltarea pieței de talente din diferite medii, pentru a lărgi perspectivele, este esențială. (Matthew Hook, managing director Carat UK);
  3. Importanța conținutului video vizionat pe mobil a crescut semnificativ și va crește în continuare, pentru că modalitatea de consum a conținutului s-a schimbat, așa că agențiile trebuie să știe cum funcționează lucrurile și să le explice și clienților. E nevoie de oameni care știu să facă aplicații și platforme m-commerce platforms. Crește, de asemenea, nevoia de creatori și de producători de conținut. (Josh Krichefski, COO MediaCom UK);
  4. A fi doar specialist în analiză nu e de ajuns, companiile își doresc marketeri care să fie specializați, creativi, cu abilități tehnice, dar și de comunicare, lucru care se va reflecta și în titulaturile ce se vor regăsi pe cărțile de vizit. Odată cu creșterea ritmului de lansare a campaniilor, agențiile și clienții trebuie să acorde o mai mare autonomie echipelor de creație și să investească în analiza calitativă, în special în monitorizarea reacțiilor clienților și răspunsul în timp real. E nevoie de oameni care știu să analizeze și să interpreteze date, dar în același timp să le și folosească pentru a fundamenta și energiza procesul creativ. (Paul Blundell, director of interactive and innovation at FCB Inferno);
  5. Marketerii trebuie să știe cum și ce date să analizeze, cu ce instrumente, să înțeleagă și să explice exact ce caută, cum se pot seta și atinge eficient obiectivele de marketing și care sunt cele mai relevante întrebări ce derivă din analiza datelor. (Kristof Fahy, COO Hostelworld);
  6. Vin constant provocări în ce privește datele și instrumentele analytics, iar membrii echipelor de marketing trebuie să fie experți fiecare în domeniul său, dar să cunoască același limbaj. Marketerii puternici vor fi, însă, cei care sunt în stare să alcătuiască și să gestioneze eficient echipe care să cuprindă toate skill-urile necesare. Procesele de recrutare trebuie adaptate și schimbate în sensul lărgirii perspectivelor și instrumentelor. Mixul de talente necesare echipelor de marketing trebuie să include și persoane a căror minte funcționează diferit – vorbim aici de neurodiversitate, de persoane cu dislexie și autism, a căror contribuție s-a dovedit majoră în echipă și la care nu am fi ajuns printr-un process traditional de recrutare – de aceea am colaborat cu asociații. (Mark Evans, marketing director Direct Line Group);
  7. DATA, INSIGHT, RESEARCH, MANAGEMENT, LEADERSHIP – acestea sunt ariile cele mai afectate de lipsa de specializare percepută atât de marketeri, cât și de companii, în ce privește skill-urile ce au nevoie rapidă de îmbunătățire. Doar 33,6% din marketeri consideră că skill-urile lor de analiză sunt medii și peste medie. („The Future Marketing Organisation” – studiu realizat anul trecut de Marketing Week și MiQ). Visul de a avea echipa analitică de vis nu trebuie realizat sau urmărit pe seama sănătății brandului. Viitorul unei echipe de marketing e în inteligența și pregătirea unor manageri de campanie care să fie curatori și gardieni ai brandului, în relație strânsă cu puterea analizei. (Pete Markey, marketing director TSB Bank);
  8. Organizațiile trebui să își schimbe abordarea și structura departamentelor de marketing. Nu trebuie să existe competiție între echipe (above-the-line versus digital, creative versus analytics, ads versus content technical versus traditional), ci colaborare și redistribuire a rolurilor, într-o nouă abordare care să permite analizei corecte să fie centrale. Doar că analiza nu înseamnă magie, e nevoie de soluții adaptate, de muncă în echipă. Existența și încurajarea programelor de training pentru skill-urile potrovite în cadrul fiecărei organizații contează enorm. (Tom Daniell, retail and brand marketing director Aviva);
  9. Comunitatea tech trebuie accesată pentru recrutarea de talente în marketing, pentru a înțelege că este o muncă relevantă și interesantă, mai ales în ce privește dezvoltarea și creșterea platformelor tech cutting-edge. (Ottokar Rosenberger, COO Iglu);
  10. Recrutarea trebuie să aibă în vedere și angajarea de echipe, nu doar de indivizi. Structurarea în departamente clasice se dovedește deseori deficitară față de organizarea în echipe, unde competențele se completează pentru a răspunde provocărilor. Fiecare echipă are analiști, marketeri, ingineri (David Sandström, CMO Klarna, companie cu 2000 de angajați împărțiți în 250 de echipe care funcționează ca startups în cadrul companiei).

 

 

Standardele și competențele sunt în centrul preocupărilor cursurilor și certificărilor oferite prin Institutul de Marketing.

Chartered Institute of Marketing (CIM), cea mai mare asociație a profesioniștilor de marketing din lume, cu peste 100 de ani de existență, actualizează și revizuiește programele de specializare atât în urma studiilor efectuate constant, cât și la cererea angajatorilor.

Tocmai de aceeea, pe lângă suportul pentru certificările de marketing – programe de specializare și certificare internaționale la cele mai înalte standarde, Institutul de Marketing a dezvoltat în România o serie de cursuri de marketing digital acreditatecursuri acreditate de scurtă durată, precum și cursuri deschise sau trainguri specializate și personalizate pentru companii.

În premieră în România, Institutul de Marketing a creat un abonament anual de training de marketing pentru companii – Marketing Pass, ce oferă acces la training de marketing într-o formulă coerentă și flexibilă care să asigure suport și un plan de dezvoltare pe termen lung, atât prin cursuri deschise, cât și prin programe de training customizat în interiorul companiei.
Astfel, angajatorii, membrii departamentelor de training și HR și toți cei care au nevoie să se perfecţioneze sau să înţeleagă limbajul și instrumentele marketingului – manageri de departamente, oameni de vânzări, relaţii cu clienţii, comunicare și relaţii publice – pot beneficia de specializare prin însușirea unui limbaj comun, a unor noțiuni și instrumente de lucru comune.

CONSULTAȚI BROȘURA INTERACTIVĂ Marketing Pass!

 

(Surse declarații: Marketing Week, The Guardian)