Cum s-au schimbat departamentele de marketing față de acum 10 ani? Cum se transformă funcțiile, rolurile și responsabilitățile în era canalelor digitale? Care este rolul liderilor de marketing în noul context? Cât va mai dura până când marketingul își va schimba imaginea de cheltuitor de bugete și creator de postere și va prelua leadership-ul viziunii comerciale din companii?
Din perspectiva de strateg și consultant în multe industrii, de la FMCG la telecom, cu o agendă plină de taskuri strategice sau de leadership, între zeci de întâlniri și prezentări, training-uri sau evenimente de marketing, Laura Mihăila Andrei, Head of Marketing la BCR și-a făcut timp să vorbească despre provocările și schimbările din industria de marketing. De la “fast moving consumer goods” la…” fast transforming financial services”. Aflați mai multe într-un interviu realizat de Camelia Tănase, Manager proiecte speciale la Institutul de Marketing.
Conduceți departamentul de marketing al BCR, una dintre cele mai importante bănci din România. Aveți un portofoliu impresionant de clienți, un mix complex de produse și servicii într-o piață puternic concurențială. Care sunt provocările unei astfel de poziții? Cum răspundeți acestor provocări? Care sunt pilonii principali ai strategiei de marketing ai BCR?
Departamentele de marketing din zilele noastre sunt foarte diferite de cele de acum 10 ani, deși oamenii în mare parte sunt aceiași. Dezvoltările în martech, online marketing, community management sau content impun o hiperspecializare a rolurilor și proiecte din ce în ce mai granulare, mai tactice și puse în practică într-un timp scurt. Poezia e pe cale să moară, iar timpii de reflecție filosofică asupra lumii si vieții sunt un lux în interiorul departamentelor de marketing. Asta, în fapt, pune și mai mult în evidență nevoia de makerteri seniori integratori, cu experiență de proces holistic la cingătoare și orientați către un rezultat comercial sustenabil.
Din interior, se simte ca și cum se rescrie profesia în fiecare zi. Totul, ca să descoperim la sfârșitul fiecărei zile că reala valoare adăugată în marketing o dă capacitatea de a pune în context noțiuni mai degrabă tradiționale, ca poziționarea de brand, livrarea consistentă a obiectivelor de constructie de brand și proces de planning riguros – de la business idea, insight și până la creative outputs. În același timp, specializările în sine se reinventează: research managerul azi e un online community builder și un fin cunoscător al întrebărilor de chestionare contextualizate în medii foarte diferite de tradionalul F2F. La fel, online managerul trebuie să înțeleagă și arhitectură de date, UX și website performance, micro segmentare, UVP și media buying. Managerul de BLT a depășit granița responsabilului de experiențe imersive și trebuie să înțeleagă cum tehnologia sau deploymentul în social media fac ca experiența să fie mai memorabilă sau adoptată de mai mulți. În tot acest timp, brand managerul caută febril echilibrul între presiunea din organizații pentru out of the box și eficiență pe de o parte și construcția de brand equity pe termen lung pe de alta. Ca responsabil pentru performanța unei astfel de echipe de super-eroi, vă pot spune că nu mă plictisesc, însă toate aceste lucruri au consecințe serioase în calitatea limbii române pe care reușesc să o mai generez, după cum singuri puteți observa în rândurile de mai jos.
Dincolo de nevoia de lectură permanentă pentru a înțelege schimbările tehnice, există o nevoie strigenta de servant leadership pentru o echipă de super specialiști care să știe că au contextul organizațional și sprijinul managerial să își pună în practică viziunea și să obțină rezultate.
Citiți interviul integral pe marketingfocus.ro
Comenteaza