Alina Blaga este Marketing Specialist pentru Carpatair, iar recent i s-a atribuit si functia de Publishing Editor pentru revista Carpatair Magazine, care se distribuie la bordul aeronavelor Carpatair. Alina ne prezinta ce presupune un job in marketing-ul aviatic si cum a provocat-o acesta sa-si depaseasca limitele.
Cum ajungi Marketing Specialist & Publishing Editor? Ai aplicat o strategie pentru a gasi acest job?
Strategia mea a fost sa lupt sa ajung cat mai sus, sa ma perfectionez in mod constant in ceea ce fac si sa nu las niciun obstacol sa imi stea in cale. Sunt o persoana ambitioasa si am stiut inca de la primul loc de munca pe care l-am avut, ca imi doresc sa ajung un adevarat profesionist in marketing. Acela a fost momentul in care am inceput sa studiez tot mai mult aceasta industrie. La facultate inveti doar lucrurile de baza, teoria, pe care poti sau nu, sa o pui in practica. Adevarata jungla este atunci cand te lansezi in campul muncii si realizezi ca bagajul tau de cunostinte este atat de mic, incat trebuie sa abordezi problema la modul cel mai serios: studiu continuu.
Care au fost etapele pe care le-ai parcurs pentru a ajunge in aceasta pozitie?
Nu a fost deloc usor, sau cel putin asa mi s-a parut mie la acea vreme. Am fost supusa unui arsenal de teste de personalitate, de inteligenta, de comunicare, psihologice, de management, urmate de o serie de alte teste necesare pentru a-ti desfasura munca zi de zi, inclusiv test de limba engleza. In timp ce dadeam acele teste, adesea ma intrebam care este rolul lor in stabilirea persoanei potrivite pentru aceasta pozitie. Ulterior, am inteles cat sunt de necesare, deoarece aviatia nu este un domeniu ca oricare altul. Necesita un anume comportament si tip de caracter. Cred ca este si unul dintre motivele pentru care este atat de fascinant pentru cei care privesc din exterior.
Ce pregatire si experienta sunt necesare, in general pentru un post similar?
Pentru a ocupa o astfel de pozitie, si ma refer aici la cea de specialist in marketing, ai nevoie de multe cunostinte in domeniu, de ani de munca in spate alaturi de un mentor, care sa te indrume, dar sa te lase sa vii si cu idei proaspete. De multe ori, suntem prizonierii propriei noastre minti si avem nevoie de persoane cu minti limpezi. In marketing, uneori este bine sa te dezlantui, sa vii cu ceva nou, cu ceva la care nimeni altul nu s-a gandit, dar de care cu totii avem nevoie, fara sa stim. Marketing inseamna regasire. Trebuie sa cauti adanc in sufletul tau pentru a-ti descoperi propriile forte.
Care a fost cea mai dificila proba pe care ai trecut-o ca sa obtii un job?
Acum cand privesc in urma, nicio proba nu mi se pare a fi fost atat de dificila. Sistemul de recrutare in Romania este la inceput. Oamenii de HR inca mai merg pe sentimentul pe care il transmite candidatul la interviu. Este adevarat ca multe firme incep deja sa dea clasicele teste psihologice, de personalitate sau sa puna tot felul de intrebari incuietoare prin care sa iti testeze abilitatea de a iesi dintr-o situatie nemaiintalnita. Postul cel mai dificil de obtinut a fost cel pe care mi l-am dorit cel mai mult, in care am investit cele mai multe resurse emotionale. Din moment ce detin si astazi aceasta pozitie, cu siguranta nu a fost atat de dificil pe cat mi se parea mie atunci.
Care a fost cel mai dificil lucru pe care a trebuit sa il faci la acest loc de munca?
Sa imi depasesc limitele, sa invat ca marketing-ul aviatic nu este deloc simplu. Tot ce stiam pana atunci a trebuit sa las la o parte si sa incep sa studiez un domeniu deloc usor, plin de reglementari si restrictii.
Care sunt responsabilitatile si atributiile pe care le ai ca Marketing Specialist & Publishing Editor?
Pe langa responsabilitatile pe care le am ca specialist de marketing, recent, am inceput sa ma ocup si de editarea revistei Carpatair Magazine, care se distribuie la bordul aeronavelor Carpatair. Desi reticenta la inceput, s-a dovedit a fi una dintre cele mai frumoase provocari ale vietii. Editarea revistei presupune multa munca, mult studiu, multa creativitate, idei noi, motive pentru care simt aceasta responsabilitate ca pe un hobby. Revista apare trimestrial, insa in momentul in care am distribuit numarul curent, incep sa pregatesc urmatorul numar.
Ca Publishing Editor ma asigur ca revista reprezinta valorile si imaginea companiei la cele mai inalte standarde, fiind principalul instrument prin care ajungi la pasageri si le poti capta atentia. Rigurozitatea si atentia la detalii sunt principalele calitati necesare pentru aceasta pozitie.
Care sunt provocarile cu care te-ai confruntat de-a lungul carierei?
In Romania nu este destul de clar ce este cu acest marketing si ce face el. Majoritatea companiilor nu au maturitatea necesara sa inteleaga rolul si necesitatea unui astfel de departament in companie. Sunt si mai multe firme, care inca mai confunda marketingul cu vanzarea directa. Nu inteleg ca vanzarea este o mica parte a marketing-ului si ca fara marketing nicio companie nu isi poate depasi conditia si nu va putea evolua.
Cum reusesti ca om de marketing sa te asiguri ca promisunile sunt livrate corect?
Intotdeauna, dupa ce creez o campanie, incerc sa o analizez la final din perspectiva consumatorului, sa identific ce si-ar dori acesta sa auda, cum as putea sa ii transmit informatia intr-un mod cat mai clar si concis, si cel mai important, cum pot sa imbrac informatia, astfel incat sa fie atractiva si reala in acelasi timp.
Care au fost cele mai frecvente probleme pe care le-ai intalnit ca om de marketing?
Lipsa bugetelor alocate departamentului de marketing, lipsa specialistilor in acest domeniu si lipsa unei infrastructuri tehnice care sa iti faciliteze munca. Un sistem CRM este cel mai bun instrument pe care un om de marketing si-l poate dori. O baza de date bine pusa la punct, va face munca unui om, iar campaniile tale vor fi targetate intr-un mod clar, ceea ce iti va aduce un feed-back foarte bun (un ROI foarte bun, cum il numim noi).
Care sunt calitatile de care trebuie sa dea dovada un om de marketing?
Pragmatism, spirit mereu tanar, tenacitate, orientat spre client, cu o viziune clara asupra lucrurilor care se petrec in jurul sau. Lista calitatilor este lunga, insa cel mai important lucru, consider eu, este pasiunea, care il determina sa apuce vaslele si sa treaca prin ape tulburi pentru a-si duce la bun sfarsit proiectul.
Ce activitati extracurriculare sau cursuri te-au ajutat in actuala cariera?
Imi place sa citesc. Cei care ma cunosc stiu ca tot timpul am o carte in geanta, pe care o citesc oriunde apuc. Aleg sa merg cu mijlocul de transport in comun la birou, deoarece am 20 de minute la dispozitie sa citesc. In statie, cand astept Expres 4, care ma duce pana la aeroport, sunt acea persoana ciudata, mereu cu cartea in mana, care nu se incadreaza deloc in peisaj. Mereu am ceva de invatat din cartile pe care le citesc. Ele m-au ajutat sa ma dezvolt si sa ajung unde sunt. Acesta este si motivul pentru care imi doresc sa imi indeplinesc visul si sa finalizez cartea la care lucrez de ceva timp: „Branding personal”. Sper ca in viitorul apropiat sa tin in mana primul exemplar.
De ce trebuie sa tii cont pentru a fi un Marketing Specialist & Publishing Editor de succes?
Societatea evolueaza in mod constant si tu trebuie sa evoluezi odata cu ea. Daca simti ca aceasta nu evolueaza, atunci este rolul tau sa faci posibil acest lucru. Fii cel care stabileste un trend, nu cel care il urmeaza.
Un material realizat in exclusivitate pentru pentru eJobs de Georgiana Ene, Institutul de Marketing.[pb_builder]
Comenteaza