Filolog si economist prin formatie, dar om de business prin vocatie, absolventa a unui Masterat in Consultanta si Expertiza in Publicitate la Universitatea Bucuresti, Ioana Crihana a ramas fidela afinitatii sale pentru comunicare si stiintele socio-umane in sens larg. Cu o experienta de peste 10 ani in marketing, Ioana a fost pe rand jurnalist, copywriter, specialist in comunicare, brand manager in companii de top in industriile lor, pentru ca, ulterior, sa se dedice managementului. In 2009 a fost recrutata pentru un rol-cheie in cadrul programului Biblionet, o investitie de peste  26 de milioane de dolari  a Fundatiei “Bill & Melinda Gates”, cel mai amplu program de reformare a bibliotecilor  din sistemul public din Romania. Ioana Crihana este in prezent  director executiv al Asociatiei  Nationale a Bibliotecarilor si Bibliotecilor Publice din Romania (ANBPR).

Ai o formatie de filolog si o specializare in limbi clasice. Cum ai intrat in zona marketingului si a comunicarii? Multi se plang ca sunt zone “inchise” celor care vin din alte domenii.

Prin natura pregatirii si a experientelor mele profesionale diverse, am avut un parcurs de cariera destul de atipic pentru Romania. Desi multe dintre alegeri nu-mi apartin in totalitate si tin, probabil, mai degraba de legenda personala, in ultimii 10 ani am lucrat in medii profesionale puternic concurentiale, care si-au pus amprenta asupra exigentelor si stilului meu de munca. Inainte de a deveni director executiv al ANBPR, am lucrat succesiv in redactia unui cotidian national, in compartimentul editorial al unei institutii guvernamentale, intr-o prestigioasa agentie de branding, intr-o agentie de publicitate full-service si intr-o companie de top din industria software. Toate aceste „halte” profesionale mi-au permis sa concep si sa coordonez campanii integrate de promovare, evenimente de nivel international, actiuni ample de Public Relations si sa dezvolt strategii de marketing si comunicare de mare impact. Indiferent de tipul angajamentului, m-am implicat in cele mai diverse tipuri de abordare a imaginii, de la imaginea de presa la imaginea publicitara si cea de corporatie, de la branding si naming, pana la campanii de produs sau platforme web, de la construirea imaginii identitare a organizatiilor, pana la campanii de advocacy si politici publice pentru entitati prestigioase. In ultimii 5 ani, mi-a revenit responsabilitatea de a coordona Departamentul Operational al ANBPR. Ca director executiv al ANBPR, m-am implicat in managementul activitatilor operationale in cadrul celui mai reprezentativ program national de informatizare a bibliotecilor publice – Biblionet – Lumea in biblioteca mea.  Cu o valoare totala de 26,9 milioane de dolari, acest program, finantat de Fundatia Bill & Melinda Gates, prin Global Libraries Initiative, a conectat bibliotecile publice romanesti la tehnologie Microsoft si la Internet. Acest contract a reprezentat deopotriva un angajament la disciplina si rigoare profesionala, dar si o provocare a mintii si a spiritului managerial. Munca de calitate, principiile si convingerile personale nealterate de situatii conjuncturale sunt card-ul de acces in orice domeniu serios, pentru orice profesionist.

In ce masura te-a ajutat Masteratul in Consultanta si Expertiza in Publicitate? Ti-a schimbat perspectiva sau ti-a influentat evolutia ulterioara?

Daca exista sau nu o continuitate fireasca intre formarea academica si ceea ce vei face efectiv la pupitrul afacerii tale este doar o chestiune de sansa si de oportunitate. Este mai important ce rezultate obtii in munca ta si cat de aplicat si inzestrat esti in ceea ce faci decat daca ti-ai amortizat investitia de energie si efort intelectual. Sunt situatii in care ma intreb ce s-ar fi intamplat daca nu ma formam in Romania, daca nu as fi raspuns provocarilor profesionale de pana acum sau daca as fi esuat intr-un domeniu, fara sa ma recuperez mie insami nici chiar la maturitate. Intersectia mea cu Publicitatea a fost, la un moment dat, necesara pentru a deprinde un set de competente pentru care aveam date native, dar nu si antrenamentul adecvat. Da, raspunsul este ca fiecare formare, indiferent de momentul la care am accesat-o, a avut o influenta favorabila asupra evolutiei mele ulterioare. Cu atat mai mult cu cat, in fiecare dintre aceste incursiuni educationale, am beneficiat de ghidajul si consilierea unor mentori  care m-au inspirat si mi-au deschis ferestre de oportunitate la care poate nici nu am visat.

Ai facut un pas decisiv de la marketing la management. In ce masura te ajuta acum experienta ta de om de marketing si cum te-ai acomodat la mediul ONG?

Intrarea mea in mediul ONG este, mai degraba, o alegere emotionala. Nu are de-a face cu convingeri burgheze, cu teorii sau cu prejudecati, ci cu structura mea ca individ. Mi-am insusit lectia seriozitatii si a lucrului bine facut in companii private, am invatat si am construit metodic si cu rigoare in mediul guvernamental, insa am fost dintotdeauna atrasa de paradigmele deschise si de schimbul de idei din marea familie a ONG-urilor. Cred cu tarie ca business-ul competitiv alimenteaza ambitiile personale si ingradeste libertatea de a gandi a angajatilor. Avand atat experienta corporatista, cat si de angajat guvernamental, am simtit la un moment dat ca am nevoie de mai multa flexibilitate si creativitate, ca sa-mi pot pune in opera ideile. Si pentru ca leadership-ul si puterea de decizie merg mana in mana, si, mai mult decat atat, fac sa se „intample” strategiile si actiunile cele mai indraznete, am ales sa fac management si sa invat „arta conducerii” de la cei mai buni.

Formarea continua si complementara par foarte importante pentru tine. Dintr-o zona umanista, ai trecut brusc intr-una profund pragmatica, in zona managementului financiar. Care a fost motivul?

Dupa ani buni petrecuti in transeele business-ului de calibru, am simtit nevoia sa ma reintorc cu luciditate la ceea ce imi place sa fac cu adevarat. Am reevaluat prioritatile mele de dezvoltare si am ajuns la concluzia ca a fi filolog si om de litere in Romania poate parea  usor anacronic, in lipsa unei pregatiri pragmatice. Asa se face ca am ales sa-mi continui studiile in domeniul managementului financiar, ceea ce mi-a adus multe satisfactii si confirmari. Pentru a da o reprezentare cat mai buna pregatirii si afinitatilor mele naturale, am ales sa lucrez intr-o organizatie neguvernamentala, dintr-o arie de activitate mai degraba apropiata de arte si de social decat de ceea ce experimentasem eu pana atunci – domeniul bibliotecilor. Trebuie sa spun ca acest mediu de lucru a fost si este extrem de ofertant pentru mine. Bibliotecarii sunt oameni cultivati, cu un profil socio-uman foarte interesant, de aici si placerea si bucuria de a face impreuna cu ei si pentru ei lucruri frumoase si memorabile.

Ai obtinut de curand o certificare prestigioasa si destul de rara in Romania. Ne poti spune mai multe? Cum crezi ca te va ajuta in viitorul apropiat?

Este vorba despre o certificare internationala in “brokering de parteneriate”, initiata in SUA, o disciplina pe cat de noua, pe atat de stimulativa, care patrunde treptat si in programele de training din Europa. Pentru cei care nu au avut inca acces la o astfel de experienta profesionala transdisciplinara, “brokering-ul de parteneriate” reprezinta intersectia dintre principiile bursei si cele ale business-ului colaborativ. In urma acestei certificari, am inteles implicatiile profunde ale parteneriatelor, cum pot fi anticipate miscarile partenerilor, cum stii cand sa te retragi dintr-o alianta si cum restrictionezi accesul la resurse in cazul in care partenerii deraiaza de la misiunea de baza a parteneriatului. Practic, am devenit mult mai constienta ca pot exista “tradari” in parteneriate, ca poti fi manipulat sau ingradit in numele unei “dependente in raport cu liderii”, ca trebuie permanent sa evaluezi statusul parteneriatului si sa-l ajustezi prin negocieri directe cu partenerii. Aceasta experienta de invatare, bogata in demonstratii practice, studii de caz, grupuri de lucru, sesiuni de evaluare si consultari succesive cu mentori si formatori, a condus la un schimb de know-how extrem de util si a contribuit la modelarea mea ca expert in construirea si managementul parteneriatelor, in crearea de retele colaborative si in capacitarea partenerilor.

Cat de importante sunt parteneriatele in construirea unui business de succes? Expertiza in marketing reprezinta un atu in recrutarea partenerilor?

Abilitatea de a identifica partenerii de business cu potential tine mai mult de viziune si de inteligenta de afaceri. Asa cum exista genii muzicale, dar si persoane cu auz muzical dificil, exista si business-uri asociative, dar si business-uri soliste, incompatibile cu principiile parteneriatului. Cine nu are vocatia parteneriatului, nu va fi niciodata “cucerit” de  “simfonia” business-ului colaborativ si de parteneriantele “vibrante”. Inainte de a fi om de marketing, sunt ceea ce se cheama “broker de parteneriate”, o persoana-resursa care stie sa puna impreuna capacitatile si interesele partenerilor pentru atingerea unui obiectiv comun. Marketing-ul m-a invatat sa fiu atenta la piata, la competitie si la ce are business-ul meu unic si dezirabil pentru altii. Brokering-ul de parteneriate, concept inca neexplorat suficient in Romania, m-a facut sa trec la un alt nivel de expertiza. O certificare internationala nu te face, neaparat, mai inteligent, ci doar mai avizat. Iti da, practic, “scurtaturile”, imprumutandu-ti din intelepciunea celor mai buni mentori. In felul acesta, ajungi sa ai revelatiile profesorilor tai in ale business-ului inainte sa fi ajuns la senectutea biologica sau la capatul energiilor si bunelor intentii.

O parte dintre cei care vin spre noi in dorinta de a urma o certificare profesionala se tem ca nu vor putea imbina cursurile de pregatire cu programul incarcat de la  serviciu. Cum ai reusit tu, cu atat mai mult cu cat esti si o mama implicata si o persoana activa social?

Timpul este o chestiune relativa, asa cum relativ este si gradul de ocupare al unei persoane. Din perspectiva mea, am intotdeauna timpul de care am nevoie, daca sunt destul de motivata sa fac un lucru sau altul. Este vorba de cum ma raportez la fiecare oportunitate in parte, considerand-o irepetabila intr-un orizont de timp decent. Prefer sa urc in trenul aflat in gara, in loc sa sper ca vor mai veni trenuri candva, in viitor. Cred cu convingere ca fiecare decizie are nevoie de hotarare pentru a se “produce” si cere uneori sacrificii. In Romania, persista inca prejudecata ca femeia reprezinta, mai degraba, materia pasiva, strans legata de ideea de familie si de maternitate, in timp ce barbatii sunt asimilati spiritului creator. In sfera managementului, accesibila multa vreme cu prioritate barbatilor, au patruns, insa, multe femei cu temperament, inteligenta si carisma, care si-au construit rapid cariere impresionante si care promit sa schimbe lucrurile din temelii.

Un  material redactat in exclusivitate pentru Ejobs de Institutul de Marketing.

Institutul de Marketing ofera  cursuri de marketing si suport pentru obtinerea de certificari profesionale in marketing, marketing digital si comunicare. Mai multe detalii despre cursuri si certificari gasiti la www.institutuldemarketing.ro

Foto: Oana Stanciu

[pb_builder]

Knowledge sharing is caring.