Explozia cananelor, a tehnicilor si instrumentelor de marketing digital pune o multime de probleme de planificare si management. Cei care se ocupa de marketing trebuie sa planifice, sa prevada si sa asigure tot mai multe resurse – umane si financiare – dar si sa acopere tot mai multe canele si arii de comunicare. Dave Chaffey grupeaza toate aceste instrumente si canale dupa sase functii principale: cautari online , relatii publice, parteneriate, publicitate, marketing prin email si marketing viral.
- SEARCH MARKETING
Cautarea pe internet a devenit un canal principal prin care clientii ajung la companiile sau produsele care-I intereseaza iar majoritatea nici nu trec de prima pagina a motoarelor de cautare cand au nevoie de ceva. Companiile care apar primele in topul cautarilor sunt considerate de multi cele mai bune din domeniul lor chiar daca perfomanta lor nu are legatura cu vizibilitatea. Dupa studii recente, aproximativ 36% sunt convinsi de acest lucru. Planificarea de marketing trebuie sa includa activitati care asigure companiei vizibilitate, atat in cautari organice prin strategii de optimizare ( SEO – search engine optimization) dar si prin suport platit.
- RELATII PUBLICE
Online-ul ofera noi canale si oportunitati pentru strategia de relatii publice, mai ales prin media sociala. Blogurile, de pilda, pot fi prima modalitate de a transmite sau a face auzita vocea sau parerile din cadrul companiei catre diversele segmente de public tinta. S-au creat numeroase portaluri sau servicii care transmit communicate de presa atat pentru jurnalisti cat si pentru publicul larg. Un cabinet veterinar, de exemplu poate folosi in primul rand blogul propriu pentru a transmite noutati despre vaccinuri si tratamente sau sfaturi de sezon potentialilor clienti. Daca informatia este preluata sau dezvoltata ulterior si de jurnalisti intr-o rubrica specializata, cu atat mai bine.
- PARTENERIATE
Parteneriatele pot include atat asocieri in vederea promovarii sau vizibilitatii cat si acorduri sau contracte care sa sprijine direct vanzarile de la co-branding si schimb de linkuri pana la marketing afiliat sau agregatori online cum ar fi site-urile care ofera comparatii de pret.
- PUBLICITATE ONLINE
Publicitatea platita, ramane un canal important pentru a comunica si repeta suficient un mesaj , fie sub forma de bannere clasice sau formate mai spectaculoase care au avantajul vizibilitatii dar pot fi considerate prea agresive de anumite segmente de public.
- MARKETING PRIN EMAIL
Desi concureaza tot mai mult celelalte canale digitale, marketingul prin email bine facut ramane unul dintre cele mai eficiente elemente ale mixului de comunicare online. Principalele avantaje sunt legate de costurile semnificativ mai reduse in comparatie cu marketingul direct clasic, faptul ca permite o personalizare ridicata, creearea de valoare adaugata prin sustinerea unor obiective de fidelizare sau suport clienti dar si feedback-ul imediat legat de eficienta si performata: rata de deschidere a mesajelor, rata de click pe tipuri de mesaje sau subiecte, rata de raspuns, conversii, vanzari.
- MARKETING VIRAL
Marketingul viral include orice tip ce continut care are potential de a fi distribuit si dat mai departe. Ca sa aiba potential “viral”, un material trebuie sa fie ori util ori amuzant si sustinut in acelasi timp de detaliile tehnice corespunzatoare: butoane de trimitere prin email sau distributie in media sociala. Oricat de mult si-ar dori companiile mesaje virale, care sa le ajute sa castige fara mari investitii atentia si simpatia fanilor, nu orice continut se preteaza la asta si nici nu genereaza in mod necesar vanzari.
Combinarea sau utilizarea unui mix de canale variaza in functie de companie, produse sau servicii, contextul sau obiectivele campaniei. Important este sa ne asiguram ca am analizat si inventariat toate oportunitatile sau am gasit altele noi. Toate aceste canale functioneaza cel mai bine impreuna, integrat iar granitele dintre acestea sunt tot mai fluide.
Marketingul digital vine cu provocari la nivelul intregii organizatii si le obliga sa-si redefineasca obiectivele si strategia dar si sa se asigure ca au resursele si capabilitatile de a pune cu adevarat in practica aceste schimbari. In acelasi timp, marketerii, trebuie sa asigure integrarea eficienta a noilor canale si instrumente online cu cele traditionale ofline.
Un material redactat in exclusivitate pentru Ejobs de Institutul de Marketing.
Institutul de Marketing ofera cursuri de marketing si suport pentru obtinerea de certificari profesionale in marketing, marketing digital si comunicare. Mai multe detalii despre cursuri si certificari gasiti la www.institutuldemarketing.ro.[pb_builder]
Comenteaza