Creșterea e-commerce-ului a fost o perioadă extrem de benefică pentru oamenii de marketing cu privire la măsurarea mai precisă a rezultatelor și eficiența investițiilor de marketing. Importanța datelor și a măsurării campaniilor de marketing și impactul acestora în performanța companiilor este o temă cheie în rândul marketerilor. Ce înseamnă data driven marketing? Ce companii ne inspiră să folosim mai inteligent datele pentru marketing cu rezultate?
La ultima întâlnire “Insiders Meeting” am analizat împreună cu Teodora Șaguna temele marketingului bazat pe date, a evaluării şi a monitorizării campaniilor de marketing digital. Teodora este un profesionist cu peste 17 ani de experiență în strategie și planificare de marketing, o vastă expertiză în retail și e-commerce, cu rezultate excelente în dezvoltare și implementare de strategii omnichannel acumulată gestionând proiecte de construcție și poziționare de brand, evoluție și crestere în e-commerce, proiecte de transformare digitală, lansări internaționale pentru branduri precum: NEPI Rockcastle, Fashion Days, Bancpost și Raiffeisen Bank.
Insight-uri și informații cheie
Ce informații, concluzii și insight-uri ne-am luat de la această întâlnire:
- Datele sunt ingredientul cheie în transformarea și succesul din digital. Marketingul centrat pe date folosește la maximum toate tipurile de date pentru decizii de marketing informate, de la zona de dezvoltare de concepte creative și până la planificarea tacticilor și a campaniilor. O abordare “data driven” așează datele despre client în centrul deciziilor de marketing și se asigură că toate eforturile de marketing sunt relevante pentru consumatori și adecvate comportamentelor acestora.” (HubSpot)
- Este nevoie să avem sau să dezvoltăm un plan de management al tuturor tipurilor de date, iar clasificarea lor reprezintă cheia pentru înțelegerea valorii adăugate a folosirii datelor în planificare. Există patru tipuri de date pe care profesioniştii de marketing trebuie să le ia în considerare:
- Zero-party data: termenul a fost creat de compania de cercetare Forrester pentru a descrie datele de la clienții care le împărtășesc în mod deliberat cu compania și care sunt cele mai valoroase pentru o organizație. Cele mai valoroase date sunt acelea pe care le furnizează chiar clienţii. Din ce în ce mai mulți consumatori aleg să împărtășească date cu firmele. Motivația clienților se datorează dorinței de personalizare, utilizatorul final putând să-și exprime în mod explicit propriile preferințe și nevoi. Acest lucru, oferă companiilor mai multe informații directe şi actualizate despre preferințele clienților.
- First-party data (1P): se referă la datele și informații care sunt colectate direct de la clienți, de către echipa de marketing. Sunt incluse aici datele care sunt găzduite într-un sistem CRM (customer relationship marketing). (1P): sunt considerate ca fiind mai valoroase și relevante decât alte tipuri de date, deoarece sunt colectate direct de la clienți, stocate și deținute de companie.
- Second-party data (2P): sunt datele culese la first- party data, dar care nu aparțin firmei care le utilizează. Partenerul sau furnizorul a colectat în mod activ date de la utilizatorii sau clienții săi. Este important ca oamenii de marketing să înțeleagă modul în care organizația parteneră colectează datele, înainte de a semna contracte prin care poate să le folosească. Rolul echipei de marketing este de a identifica sursele de date și furnizorii potriviți cu care să colaboreze cu scopul de a securiza datele de care au nevoie, pentru a obține rezultatatele dorite. Avantajul datelor (2P) este că pot oferi acces la tipuri de informații mai variate şi bogate și, prin urmare, oferă perspective și capabilități diferite față de datele colectate direct de companie.
- Third-party data (3P): Sunt datele colectate de companii și furnizori de soluții şi pot să nu aibă legătură direct cu clienții. Sunt date provenite de la terți și sunt obținute de la agregatoare de date care le achiziționează din surse diferite. Acește agregatoare de date le reunesc în seturi mari, organizându-le și clasificându-le în segmente, înainte de a le vinde organizațiilor.
- Rămâne important să setăm cât mai corect obiectivele campaniilor digitale și să înțelegem rolul lor din fiecare etapă a procesului de conversie.
Inspiraţie şi exemple
BirchBox
Birchbox este un brand direct to consumer (D2C) cu o strategie inteligentă bazată pe date, folosind-o pentru a crea o experiență extrem de personalizată pentru consumator. Brandul folosește un model de tip “try, learn and buy“, prin care clienții sunt rugați să completeze un „profil de frumusețe” atunci când se înscriu, transmițând detalii precum pielea și tipul de păr, preocupările legate de frumusețe și stilul individual. Folosind aceste date, Birchbox poate să trimită clienților cinci mostre de produse în fiecare lună, adaptate preferințelor sau nevoilor individuale.
Warby Parker
Brandul de produse de optică Warby Parker a folosit datele clienților pentru a-și contura strategia încă de la început. Când s-a extins în retail, Warby Parker a analizat unde locuiau clienții săi cei mai prolifici analizând atent toţi factorii relevanţi, de la densitatea populației la numărul clienților care cumpărau ochelari și vânzările din retail preexistente din zonă. Warby Parker are o echipă dedicată de analiști de date, care lucrează pentru a îmbunătăți atât serviciile adresate clienților, cât și operațiunile, rețeaua de magazine, construind o strategie omnichanel.
Nu rataţi prima întâlnire de comunitate din această toamnă cu Teodora Şaguna, de joi, 29 septembrie de la ora 12:00. Rezervaţi-vă loc gratuit aici: https://institutuldemarketing.ro/calendar/insiders-meeting-measuring-digital-campaigns/
[…] Articolul precedent […]