Un studiu interesant al Exact Target ne atrage din nou atentia asupra miopiei in marketing, de data aceasta in marketingul digital. Este  o zona in care fenomenul ar fi trebuit sa fie mai putin pregnant,datorita feedback-ului rapid si exact pe care il avem de pe aceste canale. Nu intamplator, teoria de marketing a dedicat tomuri intregi acestui subiect – o bariera importanta, pe care o ignoram adesea in lupta pentru un marketing cat mai bine facut.  Am subliniat importanta constientizarii acestui aspect  si la conferinta Marketing in Direct, cu cifre interesate sintetizate pe Social Media Today

Peste 93% dintre oamenii de marketing folosesc social media, insa, discrepanta dintre perceptiile si obiceiurile lor in raport cu consumatorii este cat se poate de mare. Mai mult, e interesant de vazut  ce alte  diferente relevante mai exista? Cum folosesc directorii executivi social media si cum influenteaza asta strategiile organizatiilor pe care le conduc?  De pilda, 82% dintre cumparatori sustin ca au mai multa incredere intr-o companie  daca CEO-ul sau echipa de conducere sunt activi in social media.

Revenind  la studiul Exact Target si semnalele pentru oamenii de maketing, ar fi de retinut urmatoarele:

1. Diferenta intre felul in care marketerii si consumatorii folosesc media sociala. In timp ce 85% dintre profesionistii de marketing au dat like unui brand pe Facebook, doar 58% dintre consumatori au facut asta, raportul fiind de 12% dintre consumatori  fata de  61% dintre oamenii de marketing pe Twitter. Multi marketeri extrapoleaza inca  propriul lor  comportament catre consumatori. Acestia se aseamana cu consumatorii in felul in care utilizeaza canalele digitale dimineata, in modul in care apreciaza o oferta buna sau se aboneaza la noutati, de pilda. In ce priveste cumparaturile online, insa, doar 49% dintre consumatori au luat o decizie de cumparare in urma primirii unui email fata de 93% dintre oamenii de marketing. Interesanta este si evolutia ratei de utilizare si adoptie a diverselor canale. Daca  emailul are o pondere covarsitoare si  constanta (93%), rata de adoptie a Facebook a crescut de la 38%  la 58% fata de anul 2010.

2. Modul si patternurile de utilizare si consum diferite  legate de telefoanele smart si de ecommerce. Peste 90% dintre marketeri au un smartphone fata de doar 50% dintre consumatori si asta are un impact major asupra canalelor, momentelor precum si asupra modului in care pot comunica si crea o legatura cu acestia.  E important de determinat cati dintre consumatorii nostri sunt momentan in posesia unui smartphone si cati acceseaza informatiile primite de la noi prin intermediul acestor canale. Intr-adevar, viteza si rata de adoptie a acestor instrumente vor creste, insa,  va dura pana vor ajunge la nivelul celor inregistrate in randul oamenilor de marketing.

3. Importanta constientizarii si evitarii miopiei de marketing in planificarea si implementarea planurilor de social media si monitorizarea continua a schimbarilor. Nu inseamna ca si consumatorii actioneaza si reactioneaza la fel ca noi. Cand marketerii isi evalueaza optiunile referitoare la mixul de comunicare este important nu doar  sa fie  la zi, cu un pas inainte sau in avangarda  in raport cu tehnologia mainstream, ci sa mentina si un contact real cu consumatorii.  Nu doar marketerii au pareri si optiuni ferme  in legatura asta, ci si consumatorii.  Singura problema este ca aceste pareri sunt adesea sunt divergente. De asemenea, cand este vorba de investit timp si resurse, “cel mai nou” nu inseamna intotdeauna “cel mai bun”.

Studiul a fost realizat in 2013 in Statele Unite pe un esantion de 411 marketeri si 1200 consumatori.  Rata de evolutie a Facebook in Romania este, insa,  si mai spectaculoasa.  Punem la dispozitie studiul Exact Target celor interesati si asteptam reactii si feedback. Ce se intampla in Romania si care sunt probleme si oportunitatile de aici?

[pb_builder]