Managementul de categorie rămâne un instrument solid de creare de valoare pentru branduri, retaileri şi consumatori de peste 30 de ani. Practica şi teoria de category management au generat modele robuste pe baza cărora retailerii şi producătorii pot construi strategii şi câştigătoare pentru a ajunge la consumatori, tactici pentru branduri şi noi formule de display şi ca o modalitate perenă de a concura şi a răspunde diferitelor provocări din mediul extern. Pe baza acestora producătorii şi retailerii pot lua decizii şi pot acţiona, identificând mereu combinaţia optimă între trafic, volum şi profitabilitate.

Managementul categoriei a devenit o practică absolut necesară pentru a înţelege în profunzime nevoile consumatorilor în retail şi a le răspunde cu soluții omnichannel. Adoptarea sa pe scară largă permite brandurilor să se asigure că toate deciziile de marketing şi merchandising au în centru nevoile clienţilor.

Cu aceste instrumente, procesul de decizie în retail este mult mai ancorat în date, mai productiv şi mai conectat la insight-urile de la cumpărători. Deşi retailul s-a schimbat masiv în aceşti ani, la fel ca și   consumatorii, tehnologia și accesul la date, principiile rămân. Provocarea este însă ca în organizații, funcțiile și departamentele să lucreze împreună. Contează ca acest know-how, adesea disparat în companii- de la brand sau product management, e-commerce, vânzări, KA și să fie conectat, ca oamenii dintr-o organizație să lucreze împreună, iar acest parteneriat să fie extins, la nivel retailer- furnizor.

Vitală  este înţelegerea impulsurilor de consum pentru branduri care pot deveni adevărați vectori de creştere și segmentare din spatele acestora, care aduce tot mai multe elemente legate de motivații, atitudini și aspirații, mai ales pentru generațiile Y și Z. Valorile la care noile segmente şi generaţii sunt conectate (sustenabilitate, ecologie, sănătate, comunitate) le influenţează tot mai mult deciziile de consum, redefinesc  modul în care iau decizii de cumpărare şi aduc noi provocări pentru managementul de categorie şi felul în care sunt susţinute misiunile de cumpărare. Dincolo de bogăţia sortimentelor, de convenience, un alt element cheie devine şi modul în care construiesc valoare prin modul în care răspund acestor motivații și aspirații.  Rolul managementului de categorie devine fundaţia care leagă o misiune de cumpărare cu un un anumit segment ţintă în aşa fel încât să genereze creştere curentă şi viitoare pentru categoria respectivă. Acest demers presupune o mapare a tuturor oportunităţilor şi înţelegerea stimulilor şi a barierelor de consum pe fiecare etapă din traseele de achiziţie, ideal omnichannel.

Dar drumul de la cunoaştere la acțiune este întotdeauna lung. Iar inspirația crește exponential când ne întâlnim la cursuri interactive. Pentru a răspunde decis și rapid la ceea ce se schimbă cu principii perene și know-how ­de practician în realitatea românească, nu rataţi cursul de Category Management din 3, 4, 5 și 6 mai cu Cristina Toma.

 

Knowledge sharing is caring.