Razvan Acsente este Online Marketing Specialist pentru Okazii.ro, este pasionat de guerilla marketing, e-commerce, SEO si tot ce inseamna online marketing. Participa inca din facultate la diverse workshop-uri, seminarii si conferinte si citeste zilnic in jur de 15 bloguri si site-uri de specialitate. Razvan are doar 24 de ani si tocmai a terminat Masterul Managementul Marketingului la ASE, insa lucreaza deja cu profesionalism si o curiozitate intelectuala maxima.
Q: De ce marketing online?
A: Din pasiune pentru creativitate si analiza. Sunt principalele doua ingrediente pe care le ai pe masa atunci cand desfasori o campanie de marketing online. Pentru a crea cu succes reteta campaniei, ai nevoie de analiza celui care sta in „fata ta”, in spatele unui laptop, a unei tablete sau a unui smartphone. Dupa ce ai aflat totul despre el si stii care sunt atuurile produsului tau, ai nevoie de mai mult de 100g de creativitate si mai putin de 3 secunde sa-i prezinti „platingul”, astfel incat sa-i atraga atentia. Dupa ce i-ai starnit curiozitatea, trebuie sa te asiguri ca la masa la care va incerca produsul tau, mai stau un degustator profesionist si un actual client, gata oricand sa-i intareasca ideea ca a facut o alegere inspirata si ca n-ar fi rau sa mai incerce si alte produse sau servicii. In tot acest timp, esti cu un ochi pe tool-urile de analiza, care masoara fiecare miscare a tacamurilor, permitandu-ti sa te adaptezi in timp real, in functie de reactiile lui. A ales servetul A sau B? Vei sti asta. Dupa ce a plecat, ai la indemana toate informatiile despre el, de la data la care a incercat produsul tau, la big data. Tine de tine sa le folosesti in urmatorul proces de creatie. Asta e frumusetea marketingului online, nu exista o reteta batuta in cuie, exista doar cateva ingrediente pe care trebuie sa le folosesti si condimente noi pe care trebuie sa le testezi de fiecare data. Deci, daca esti gurmand si esti atent la distanta dintre tacamuri, trebuie sa incerci marketingul online.
Q: Cum ai ajuns sa lucrezi pentru Okazii.ro si cum s-a desfasurat procesul de recrutare?
A: Pot sa spun ca am inceput sa lucrez pentru Okazii.ro inca de cand am facut primele campanii de marketing online, pentru ca, fara rezultatele lor, n-as fi fost contactat de Daniela si n-as fi putut sa profit de super okazia pe care ea mi-a prezentat-o. La vremea aceea (iunie, 2013), am creat strategia de dezvoltare a doua potentiale campanii de marketing online, am prezentat-o, Okazii.ro m-a primit cu „sky is the limit” si-am pus pixul pe foaie. Lasam in urma o super echipa la Inotec, de care m-am despartit cu 10 „multumescuri”, o petrecere si o campanie AdWords pe numele lor proprii.
Q: Ce pregatire si experienta sunt necesare pentru un post asemanator?
A: In primul rand, trebuie sa fii tu pregatit cu tine insuti, sa ai acel „zvac”, sa-ti placa, sa fii pasionat. Din punctul meu de vedere, e piatra de temelie pentru o cariera de succes. Avand asta, cu siguranta ai fost curios sa afli ce scriu cele mai importante 25 de bloguri de marketing online, ce se discuta la evenimentele din domeniu, si astfel, sa fii in permanenta la curent cu ce se intampla in industria asta. Daca intelegi business-ul respectiv, esti orientat spre rezultate si vezi atat punctul de pornire cat si linia de final, poti sa te pui si in mintea si in pielea clientului vizat, stii sa prezinti un proiect atat superiorului tau, cat si echipei cu care lucrezi, stii sa primesti atat un feedback pozitiv, cat si unul negativ, ai mai lucrat cu instrumente de planificare si analiza specifice campaniilor de marketing online si cunosti eCommerce-ul si din alta postura decat cea de client, atunci esti pe drumul cel bun.
Q: Care sunt responsabilitatile si atributiile tale ca Online Marketing Specialist pentru cel mai mare site de comert electronic din Romania?
A: Activitatea pentru care investesc cel mai mult timp la Okazii.ro este cea de management al campaniilor de marketing online. Fie ca sunt campanii eveniment (ex: Black Friday), campanii cu componenta principala de branding (ex: Siguranta pe Okazii.ro) sau de vanzare (ex: lansarea iPhone 5S), responsabilitatile incep o data cu analiza si realizarea strategiei de campanie si se incheie cu analiza rezultatelor, crearea si prezentarea raportului final de campanie. Pe langa toate astea, orice campanie de marketing online aduce si cateva responsabilitati pe care le-as numi „personalo-profesionale”, cum ar fi rularea unui A/B test pe fiecare campanie pentru confirmarea sau infirmarea unei ipoteze.
Q: Care crezi ca sunt cele mai bune instrumente pentru a masura performanta campaniilor de marketing online?
A: Pentru masurarea performantei unei campanii, cred ca mai importanta decat instrumentul in sine prin care culegi datele, e partea de identificare a cauzelor care determina efectele. Din punctul asta de vedere, tool-urile se impart in trei categorii: cele care raspund la intrebarea: „Cand si cum incep campania mea?”, sunt tool-urile care te ajuta la planificarea unei campanii (ex: Consumer Barometer, QlikView, Google Trends, Keyword Planner, Ubersuggest, Google Drive), cele responsabile pentru intrebarea: „Ce se intampla cu campania mea?”, cu ajutorul lor culegi datele cantitative (ex: Google Analytics, Google AdWords, Mailchimp) si cele care raspund la „De ce se intampla asta cu campania mea?” si-ti ofera datele calitative (ex: Crazy Egg, Inspectlet). Sa nu uitam nici de vechiul si noul Excel.
Q: Care sunt elementele esentiale pe care trebuie sa le contina un landing page de succes?
A: In primul rand, e important sa facem distinctia intre un landing page cu obiectiv de vanzare directa (specific magazinelor online) si unul cu generare de lead-uri (ex: abonarea la newsletter, crearea unui cont). In cazul ambelor, insa, e recomandat ca materialele de promovare sa fie derivate din landing page-ul respectiv, astfel incat, userul care isi manifesta un interes prin click, sa aiba sentimentul de continuitate al mesajului si al designului. Pentru landing page-ul de generare de lead-uri, as mai aminti de: headline (care trebuie sa comunice USP-ul), subheadline (care trebuie sa continue si sa sustina mesajul din headline), beneficiile serviciului / produsului promovat (prezentate simplu, eventual, prin bulleturi), imagini / video cu serviciul / produsul in uz, formularul de contact bine evidentiat si simplificat la maximum, elemente de incredere si de popularitate (testimoniale, premii si distinctii obtinute, social media endorsement, pareri ale specialistilor despre compania ta, logourile clientilor tai cunoscuti, mentiunea respectarii bunelor practici ale organizatiilor din domeniu, garantii, numere mari, logouri de securitate) si poate cel mai important, un singur Call-to-Action. In cazul celei cu obiectiv de vanzare directa, de cele mai multe ori, landing page-ul e reprezentat fie de o pagina de categorie de produse cu cateva filtre aplicate, fie de o pagina de produs. Fiind mai putin permisiva din punctul de vedere al continutului, trebuie sa fim atenti la promisiunea din materialele de promovare, la comunicarea preturilor sau a conditiilor de cumparare.
Q: Ce trebuie sa avem in vedere cand realizam un ad de promovare in Google AdWords?
A: Ar trebui sa incepem cu analiza contextului in care se afla userii care vad Ad-ul respectiv. Daca ne referim la Ad-urile din rezultatele cautarilor, avem de-a face cu o intentie mai mult sau mai putin clara, in functie de stadiul de cumparare. Astfel, textele din Ad-uri trebuie sa raspunda la aceste intentii, sa promita doar acele avantaje care pot fi sustinute si sa fie realizate dupa o analiza a celor realizate de concurenta. In cazul Ad-urilor de tip banner, care sunt afisate fie fara exprimarea unei intentii, fie dupa o vizita in site, e important sa folosim la maximum puterea vizualului.
Q: Ce canale de online marketing folositi pentru promovarea site-ului?
A: N-as spune canale, le-as numai mai degraba touchpoint-uri, pentru ca mesajul unei campanii e de cele mai multe ori adaptat in functie de particularitatile mediului si ale userului. In sensul asta, acoperim atat mediile deja traditionale online-ului (adwords, social, emailing), cat si unele mai noi, cum ar fi Gmail Ads.
Q: Ne poti oferi un exemplu de campanie la care ai lucrat pt Okazii.ro? Rezultatele au fost cele asteptate?
A: Am lucrat si lucrez cu mare placere pe toate tipurile de campanii, insa, daca ar fi sa aleg doar una, as opta pentru cea dezvoltata de Black Friday. A fost un efort sustinut, o complexitate mare si asta a dus, asa cum era normal, la obtinerea rezultatelor asteptate.
Q: Ce prefera vanzatorii? Licitatiile intre clienti sau preturile fixe? Dar clientii? De ce?
A: La momentul actual, din cele peste 2,5 milioane de produse aflate la vanzare, ponderea celor cu vanzare la pret fix versus licitatiile pe Okazii.ro arata astfel: 90% sunt cu vanzare la pret fix, 10% se vand la licitatie. Clientii, in general, au fost interesati de eficienta, de rapiditate, iar volumul mare de produse de pe Okazii.ro le-a permis ca atunci cand cumpara ceva sa se asigure ca au gasit pretul cel mai bun pentru acel produs, preferand in prezent produsele cu vanzare la pret fix. Astfel, suntem singurul site din Romania in care clientul poate cumpara produse prin doua modalitati, la pret fix si prin sistemul de lictatie.
Q: Care a fost cea mai buna campanie de guerilla marketing in 2013, din punctul tau de vedere?
A: Datorita implicatiilor sociale si pentru a rasplati deschiderea pe care compania o are pentru astfel de campanii, as pune pe primul loc „Coca-Cola Small World Machines – Bringing India & Pakistan Together”.
Q: De unde afli ultimele noutati din marketing online?
A: Blogurile de specialitate pe care le urmaresc printr-un Reader sunt principala sursa de informare. Pe langa bloguri, incerc sa particip cat mai des la seminariile sau webinariile cu informatii si sfaturi aplicate. Din cand in cand, merg la conferinte si rasfoiesc unele carti de specialitate.
Q: Dupa ce ai absolvit facultatea ai simtit nevoia sa urmezi si alte cursuri sau training-uri?
A: Am fost intotdeauna de parere ca principalele doua roluri ale facultatii sunt: sa-ti prezinte oportunitatile pe care le ai intr-un anumit domeniu si sa te ajute sa acumulezi cunostintele de baza. De aici si nevoia suplimentara de specializare chiar din timpul facultatii. Evenimentele organizate de asociatiile studentesti si workshopurile sunt doua exemple care m-au ajutat in sensul asta. Dupa absolvirea facultatii, m-am orientat catre seminarii si conferinte.[pb_builder]
Comenteaza