Institutul de Marketing a publicat în ianuarie revista MARKETING FOCUS, în care veți găsi o serie de interviuri în exclusivitate cu specialişti din industrie, alături de studii, stastistici şi recomandări care să vă ofere un plus de suport, resurse și energie cu care să începeți un an mai bun și mai profitabil. Marketing Focus se poate descărca gratuit aici.
Andreea Coca, unul dintre specialiștii care au participat la realizarea acestui material, este Qualitative Research Executive la GFK Romania, institutul nr. 1 de cercetare de piață.
Care credeți că sunt trendurile care vor caracteriza inițiativele de marketing în 2014?
Suntem obișnuiți cu ideea de campanii și activări „pure, punctuale și bine dospite”, să le zicem. Dar observăm din ce în ce mai mult că, odată ce bulgărele o ia la vale (tot suntem în plină iarnă, cu sau fără zăpadă), odată ce dăm startul unei inițiative, ea devine un proces care trebuie continuat, susținut, menținut constant. Marketing-ul trebuie să înceapă să se întâmple „din mers”, să existe strategii coerente și pe termen scurt – care să se poată întâmpla și optimiza în timp real – tendința cheie fiind adapatabilitate și marketingul în timp real. Și aici ajută ultimele trenduri de big data analytics, web mining și atenția la feedback-ul instantaneu.
Există, de asemenea, tendința și nevoia de a oferi experiențe complete, holistice, care integrează mai multe canale de comunicare, mai multe simțuri și în același timp, devin din ce în ce mai customizate pe cât mai multe dintre nevoile consumatorului. Acestuia i se vor oferi soluții din ce în ce mai complexe, însă intuitive, care îi ușurează viața. Principiul lui Einstein rămâne în picioare – ”Everything should be made as simple as possible, but not simpler”. Iar legat de acest lucru, v-aș invita să aprofundați trendul „YOUtility” – un search pe Google e suficient.
În plus, va exista o competiție strânsă și, mă aștept, din ce în ce mai creativă, pentru a genera și menține loialitatea consumatorilor, care este în scădere. Aici nu există o rețetă câștigătoare, ci ar trebui aplicat tot conceptul de adaptabilitate și imersiunea permanentă în lumea consumatorului. O direcție pe care am observat-o și pe care o văd accentuându-se în 2014 se potrivește foarte frumos pe modelul de relationship economy în care am ajuns să operăm. Trebuie să existe și să fie întreținută o relație (în adevăratul/ intimul sens al cuvântului, despre care înainte citeam în revistele glossy și acum pe bloguri) între consumator și marcă. Ați remarcat că în ultimele reclame personajele au nume?
Care credeți că a fost cea mai importantă schimbare în marketing pe piața românească în 2013?
A fost anul în care s-a acordat o atenție crescândă tuturor punctelor de contact cu marca și ‚momentelor de adevăr’ – impactului fiecăruia dintre ele, interacțiunilor care există între ele, metodelor de optimizare, prin monitorizarea în timp real a reacțiilor și așteptărilor consumatorilor, și micșorarea vitezei de reacție din partea brandurilor. În aria asta, am ajuns de la un proces relativ simplu, liniar, la un model mai greu de prezis, în perpetuă schimbare și foarte diferit în funcție de categoria de produse despre care vorbim.
Am apreciat, de asemenea, trecerea către engagement, atât în marketing cât și în research. Înțelegerea și acceptarea consumatorilor ca parteneri activi în definirea, crearea, reinventarea unui brand, dar și implicarea lor în procesele de inovație pentru produse și servicii.
Îmi place să cred că am învățat faptul că noi (oamenii de cercetare, de marketing, de brand, de creație, etc.) avem în simpla custodie imaginea unei mărci, unui produs, unui serviciu. Se întâmplă să devenim foarte posesivi cu ele, să pretindem că (numai) noi știm ce este mai bine pentru ele. De fapt, vorbim de o nouă generație de consumatori – conectați, informați, cu multe așteptări, și posibil puțin timp și resurse limitate, care sunt adevărați cunoscători ai pieței în care ‚se desfășoară’ zilnic. Îi descopăr a fi foarte critici în alegeri, pragmatici în evaluări, dar au și multe sugestii, dorințe și deschiderea de a le împărtăși. Ei vor să fie conectați cu brand-urile, să fie implicați și să li se ceară părerea – ei oricum și-o oferă chiar dacă nu li se cere, iar în contextul actual au mult mai multe canale la îndemână pentru a o face.
Care ar fi imperativele pentru oamenii de marketing, dar și pentru antreprenori pentru strategia de marketing în 2014?
Ar trebui să menționăm în primul rând „cei 3 C”: co-creare, crowdsourcing și comunități. Vorbim despre a-i recunoaște consumatorului ce-i al consumatorului, și anume puterea de decizie / ‚autoritatea’, și de a-i permite să și-o exercite. Recomandările vizează orientarea către comunități de fani, distingerea loialității reale de oportunism, pentru a crește gradul de angajament și a miza pe co-creare.
Aș mai lua în calcul și modalități de personalizare a experiențelor și a produselor, care să recunoască individualitatea consumatorilor, dar să asigure și acea conexiune mult mai personală între consumator și brand. Și mână în mână ar trebui să ne concentrăm mult mai mult pe nevoia de pozitiv și de reușite, să contribuim la recunoașterea și crearea de exemple pozitive.
Nu în ultimul rând, să înțelegem că se schimbă regulile jocului (și jocul în sine) fiindcă se accentuează diferențele între consumatori, mai ales în funcție de relația lor cu tehnologia și ideea de mobilitate. Operăm foarte mult în ultima vreme sub umbrela unor profile de consumatori în relații diferite cu lumea digitală și cu digitalizarea vieții, și este esențial să înțelegem pe ce limbă trebuie să vorbim fiecăruia dintre ele.
[pb_builder]
Comenteaza