Cristina Mihaila a terminat Facultatea de Comunicare si Relatii Publice la Universitatea Bucuresti, un master in Management la SNSPA si si-a inceput cariera cu un job in asistenta. In 2008 s-a angajat la RBS, pe atunci ABN AMRO, a fost avansata de 2 ori, iar anul trecut i s-a oferit postul de director relatii publice si comunicare, avand in atributii si activitatea de marketing pentru segmentul corporate.

Care a fost parcursul tau profesional pana sa ocupi pozitia de director relatii publice si comunicare?

Am lucrat in non profit si telecom, am inceput ca asistenta personala de ambasador si apoi de presedinte de companie la Zapp si cumva natural lucrurile au evoluat inspre domeniul in care studiasem. Jobul de asistenta este un job extrem de bun cu care sa iti incepi cariera si un job extrem de provocator desi multi il percep ca fiind frustrant si neaducator de satisfactii. Inveti cum functioneaza o firma sau o organizatie de a A la Z si te ocupi de evenimente, delegatii, vizitatori, multe chestiuni legate de comunicare. Un job de asistenta la nivel executiv este o rampa buna pentru un om de comunicare.

Intr-un mod firesc am trecut spre partea de evenimente si comunicare interna, apoi m-am specializat pe partea de management de proiect, dar am mers tot timpul cu comunicarea in paralel. De cand am venit in banca, din 2008, fac doar comunicare.

O data cu strategia bancii si schimbarile prin care a trecut banca au aparut si schimbari in activitatea de comunicare, pentru ca initial am fost angajata sa lucrez la rebranding, de la ABN AMRO la RBS, apoi a trebuit sa comunicam public vanzarea, iar in paralel lucram la comunicarea interna si CSR.

Practic noi facem comunicare externa, comunicare interna, programe de CSR si voluntariat pentru angajati si parteneriate de marketing.

Dupa criza s-au schimbat toate paradigmele, inclusiv cea de comunicare si relatii publice. Pana la criza era o functie de suport care raporta la presedinte, la directorul de marketing sau la vicepresedinte, in functie de cum este fiecare firma organizata, dar era eminamente o functie de suport. Adica managementul hotaraste ceva, iar tu ca om de comunicare imbraci in cuvinte si gasesti cea mai buna modalitate de a transmite publicurilor tinta ce s-a decis, care este strategia, ajuti efortul de vanzare, de productie. Imbraci in cuvinte ce au hotarat decidentii de business si managementul superior. Lucrurile s-au schimbat radical dupa 2008 pentru ca venind criza au inceput restructurarile in comanii din toate industriile. In momentul in care incep restrucurarile si incepi sa reduci din sucursale sau puncte de prezenta, s-au gandit ca nu trebuie ca managementul sa ia deciziile si apoi sa vada „fata de la PR” cum scrie comunicatul de presa ci trebuie adusa la masa cu ei si sa ofere input, sa hotarasca impreuna cum se aliniaza, cum se comunica. Si-au dat seama ca omul de comunicare trebuie sa isi aduca contributia si mai mult decat atat, omul de comunicare a inceput si sa seteze agenda nu doar sa o execute. Comunicarea a evoluat de la functie de suport la functie strategica.

Ai aplicat o strategie pentru a gasi acest job?

Am aplicat pe o platforma online de recrutare, era disponibil un job de communication officer si imi doream de mult sa lucrez in banca. Mai fusesem in discutii cu ABN AMRO pentru un job de marketing, dar nu era ceva care sa mi se potriveasca foarte bine si atunci au luat pe altcineva. Apoi s-a ivit postul acesta de comunicare care era mult mai aproape de profilul meu, iar jobul pe care il am acum mi se potriveste manusa, este cel mai lung pe care l-am avut vreodata, ca numar de ani.

In paralel cu jobul ai simtit nevoia sa urmezi si alte cursuri?   

Da, am facut si alte cursuri, dar nu cursuri formale, mi-am dorit sa merg la cursuri complementare. Un curs pe care il recomand este cursul de Leadership Creativ de la Erisma care nu este un curs de comunicare in sensul strict al cuvantului. Anul acesta am facut un curs de finante, pentru ca am considerat ca daca imi pun la punct niste notiuni de baza in domeniu si inteleg mai bine situatiile financiare ale bancii, le voi comunica mai usor. Intotdeauna ajuta sa stii despre ce scrii si despre ce vorbesti. Trebuie sa intelegi domeniul in care activezi, cu cat intelegi mai bine cu atat iti faci treaba mai bine. Poti sa faci certificarile internationale de CIM sau CIPR, dar eu nu le-am facut inca, poate o sa vina vremea sa simt nevoia sa le fac si pe aceastea. Depinde ce iti doresti, nu cred ca exista un curs care sa satisfaca pe toata lumea si nu cred ca toata lumea ar trebui sa faca aceleasi tipuri de cursuri chiar daca sunt toti oameni de comunicare.

Cum ar trebui sa fie un om care sa faca comunicare in banca?

In banca, oamenii de comunicare nu sunt staruri, nu sunt purtatori de cuvant, noi facem un fel de comunicare de backoffice. In banca specialistii trebuie sa iasa in fata, in interviuri sau raspunsuri pentru presa; daca vorbesti despre un card de credit, iese in fata omul care face produsul respectiv, fie cel care se ocupa de vanzari fie managerul de produs in functie de ce iti doresti sa comunici. Omul de comunicare trebuie sa ii spuna ce sa zica, cum sa zica, sa cheme oamenii de presa care inteleg despre ce este vorba, sa tina legatura cu marketingul si sa vada in ce publicatii se intra cu reclama ca sa mearga si cu partea editoriala in paralel, ca sprijin, iar mesajele sa fie aliniate. Acesta este jobul de comunicare in banca. Deci, daca este o comunicare pe produs sau serviciu trebuie mers in aceasta directie, daca este strategie de banca sau o criza, atunci iese in fata presedintele.

Daca vrei sa fii purtator de cuvant sau vocea firmei nu te duci in banca, nu ai de ce. Mergi spre alte domenii, poate show-biz, poate FMCG…

Care sunt provocarile cu care te-ai confruntat de-a lungul carierei?

Provocari apar din partea mediului extern, in momentul in care este atat de volatil si apar tot felul de crize care nu tin de tine, perceptie negativa la nivelul consumatorilor dupa tot felul de stiri alarmiste, de exemplu in domeniul bancar stiri cu privire la diverse posibile falimente la nivelul bancilor mama. In momentul in care ai o criza si trebuie sa o gestionezi, este bine sa nu uiti ca nu trebuie sa iti lasibusiness as usual deoparte, pentru ca daca te ocupi numai de gestionat crize si de gasit cai sa contracarezi stirile negative, nu iti mai faci planul de comunicare de zi cu zi. Trebuie cumva sa stii cum sa iti imparti echipa si sa iti dozezi eforturile.

Provocari sunt atunci cand apar lucruri pe nepregatite, numai ca trebuie sa pregatesti si neprevazutul.

Daca stii ca s-ar putea la un moment dat sa iti apara o plangere sau un articol negativ pe un anumit subiect, pregateste-ti dinainte reactia, pentru ca in momentul in care te suna jurnalistul nu ai cum sa ii dai o reactie pe loc care sa fie avizata si aprobata de toti cei care trebuie sa faca acest lucru in interior. Nu poti sa iesi cu ce vrei, nu avem decizia totala, noi, comunicatorii. Am avut situatii in care am avut pregatite reactiile si am asteptat sa vad cine ma suna.

Cateodata, o victorie in PR este sa nu iti apara un articol. Trebuie sa inteleaga toti oamenii de PR ca jurnalistii nu sunt in niciun caz inamici, si ca trebuie sa ai un parteneriat bazat pe respect cu acestia si sa le raspunzi oricand au o nelamurire si te intreaba. Chiar daca nu poti sa ii spui nimic, macar discuti cu el, vezi ce vrea, ii promiti ca revii si chiar revii. In timp, iti dai seama ca aceste lucruri merita si conteaza.

Din punct de vedere intern, pentru PR este o provocare sa explice oamenilor cu ce se ocupa. Nu toata lumea stie ce face comunicarea pentru ca oamenii sunt concentrati pe jobul lor si trebuie sa le explici colegilor cu ce te ocupi si cum poti sa ii ajuti. Poate ca au niste proiecte care au un potential de comunicare publica de care ei nu isi dau seama. Asa cum trebuie sa obtii bunavointa publicurilor externe, trebuie sa obtii si bunavointa interna pentru ca tu fara ceilalti nu poti functiona. Mai ales in domenii tehnice sau mai complicate conceptual, ai nevoie sa iti fie verificata si corectata informatia. Acestea sunt provocarile: sa iti construiesti relatii in interior, sa fii luat in seama si sa fii invitat la intalnirile decizionale, daca se intampla lucrurile asa, va merge totul minunat.

Care a fost cea mai dificila proba pe care ai trecut-o ca sa obtii un interviu?

Am avut un intership la Procter & Gamble intre anul 3 si anul 4 de facultate, am dat un test care a fost ingrozitor pentru ca a avut o parte verbala si o parte de matematica logica. Acela a fost cel mai greu test pe care l-am dat vreodata. Un test de aptitudini in genul GMAT. Nu stiu cum l-am luat, mi s-a parut un miracol.

Care sunt aptitudinile unui om bun de PR, comunicare si marketing ?

Analiza si sinteza, empatie, multa perseverenta, rabdare. Empatia este foarte importanta pentru ca trebuie sa te pui in papucii omului, indiferent ca din e presa, un partener extern sau din interior.

Care este programul tau de lucru?

Programul este foarte diferit, in functie de ce se intampla, am zile care nu seamana deloc intre ele, dar in general, daca nu este nimic special, ajung la birou intre 8:30 si 9, urmaresc presa, in primul rand ce apare despre noi si apoi despre piata bancara. Am intalniri cu contacte externe si in interior, incerc sa ma vad cam de doua ori pe luna cu oameni de presa one-to-one la cafea. Am o activitate normala cum are orice profesionist care lucreaza in multinationala. In principiu, seara plec pe la 6, dar am totusi si o flexibilitate, pot sa plec in timpul zilei si apoi sa ma intorc, pot sa lucrez de acasa la nevoie. Lucrez, evident in birou in 99% din timp, dar au fost si cazuri cand a trebuit sa raman acasa si sa lucrez, cum a fost de exemplu in ianuarie cand mi-am rupt piciorul in vacanta la ski si imi era dificil sa merg la birou.

Un material redactat in exclusivitate pentru eJobs de Georgiana Ene, Institutul de Marketing.

 [pb_builder]

Knowledge sharing is caring.